NRCUitbreiding vliegveld leidt tot banenverlies.

Uitbreiding van Airport Lelystad leid tot verlies van 5.220 banen en 233 miljoen euro omzetverlies voor toerisme in Friesland, Overijssel en Gelderland.


Deze cijfers liegen er niet om. Dit zijn de resultaten na een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) die actiegroepen in de regio hebben laten ontwikkelen. De uitkomst verklaart tevens waarom de overheid (die aandeelhouder is van Schiphol) hier niet toe wou overgaan. Het belang is hiermee duidelijk aangetoond dat uitsluitend moedermaatschappij Schiphol en aandeelhouder De Nederlandse Staat belang hebben bij uitbreiding van Vliegveld Lelystad.

Rotterdam The Hague Airport

Terug naar Rotterdam. Daar wil het vliegveld ook uitbreiden en ook daar schermt moedermaatschappij Schiphol met vage beloftes van groeiende aantal arbeidsplaatsen. Wederom geen MKBA gemaakt.

De Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft een grotere omvang dan Lelystad en ligt bovendien op slechts 600 meter van de bebouwde kom. Het mag een ieder duidelijk zijn dat groeicijfers van RTHA onherroepelijk zullen leiden (lijden?) tot massaal banenverlies in de regio, nóg grotere leegstand van onroerend goed en een afbreuk van de toch al brosse toeristenindustrie in Zuid-Holland.
De boodschap is helder: Stop uitbreiding Rotterdam The Hague Airport. Om milieu te sparen, de werkgelegenheid te behouden en de economie draaiende te houden. Stop!
Bron: NRC 12-02-2018

2018-02-13-NRC-vliegveld kost 5000 banen