ROTTERDAM The Hague AIRPORT (RTHA) WEKT SCHIJN VAN DUURZAAMHEID.
In 2017 is een overduidelijk signaal door de onpartijdige ‘Verkenner’ dhr Joost Strijnen afgegeven, dat uitbreiden van RTHA geen draagvlak heeft in de regio, terwijl ook de politiek steeds minder overtuigd is van het nut van de plannen.
Inmiddels is vanuit Brussel meer druk de overheid om serieus wat te doen aan de CO2 reductie. op dit vlak loopt Nederland achter.
Opmerkelijk dat onder deze omstandigheden RTHA een peperdure uitbreiding laat bouwen van de terminalhal, onder het motto dat de groei moet kunnen bijblijven. De vraag is natuurlijk wélke groei wordt bedoeld, als er geen draagvlak is voor uitbreiding van het aantal vluchten?
Onverwacht wordt het begrip ‘duurzaamheid’ uit de hoge hoed gegoocheld: het dak van het de uitbreiding krijgt een mos/graslaag en is daarmee door de opdrachtgever uitgeroepen tot duurzaam. Een uitlating die zowel onbegrijpelijk als ongeloofwaardig is. Iedereen weet dat vliegtuigen één van slechtste vormen van vervoer is wanneer wordt gekeken naar duurzaamheid en milieu. Een groen dak compenseert niet de ongelooflijke hoeveelheid uitstoot van CO2, Roet, Ultrafijnstof en geluidsoverlast die de toestellen produceren.
Een rectificatie van de melding dat RTHA nu ‘duurzaam’ zou opereren is hier zeker op zijn plaats.
Een ander punt van aandacht is de te maken investering, die kan oplopen tot 5 miljoen euro. De kans dat de terminal hierdoor voor verliesposten gaat zorgen is bijzonder groot. Gelet op het aantal zakelijke partijen (carriers) die zich reeds van het vliegveld hebben teruggetrokken o.a. omdat hun bestemmingen niet rendabel bleken van RTHA is een veeg voorteken de continuïteit van dit vliegveld.
Bron: Cobouw.nl, 1 februari 2018