AD-Online

Ook luchthaven veroorzaakt fijnstof

 

Van het ultrafijnstof in de woonwijken rondom Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt 15 procent veroorzaakt door de verbranding van kerosine, blijkt uit onderzoek van TNO.

Vliegvelden zijn doorgaans vooral in het nieuws vanwege lawaai, voor het eerst is nu onderzoek gedaan naar de vervuiling van de lucht. In opdracht van de Rotterdamse luchthaven zelf onderzocht TNO waar de ultrakleine deeltjes stof in de lucht precies vandaan komen.
Eind vorig jaar zette TNO een maand lang drie meetposten neer: twee aan weerszijden van de startbaan en één aan de Veldkersweg in Schiebroek. Wat blijkt? 15 procent van de concentratie ultrafijnstof in de lucht wordt veroorzaakt door vliegtuigen die taxiën, landen en opstijgen. De rest van de vervuiling is afkomstig van wegverkeer, haven en industrie.

Overvliegend vliegtuig. FOTO: BTV Rotterdam

Overvliegend vliegtuig. FOTO: BTV Rotterdam

Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland is blij dat RTHA het onderzoek liet uitvoeren. Eind 2015 wees onderzoek van TNO al uit dat vliegtuigen op Schiphol verhoogde concentraties ultrafijnstof in woongebieden rondom de landelijke luchthaven veroorzaakten.
"Een zorgelijke conclusie omdat ultrafijnstof vanwege de kleine omvang van de deeltjes tot diep in het lichaam kan doordringen en daar schade kan aanrichten", zegt de Milieufederatie, die erop wijst dat het ministerie van Infractructuur en Waterstaat niet voor niets aanvullend onderzoek liet uitvoeren door het RIVM.
Hoewel de luchtkwaliteit rondom de Rotterdamse luchthaven minder slecht lijkt dan die rond Schiphol, is er volgens de Milieufederatie geen reden tot optimisme.

Gemeten werd in november en december, niet de drukste maanden voor RTHA. ,,Bovendien zijn er forse pieken in de luchtvervuiling door ultrafijnstof, iets wat samenhangt met opstijgende en landende vliegtuigen. Ook was het aantal meetpunten in het onderzoek beperkt, waardoor er geen volledig zicht is op de situatie." Dat laatste erkent TNO zelf overigens ook in het onderzoek. "Aanvullende metingen zouden daar meer inzicht in kunnen geven", aldus het onderzoeksbureau.

Bron: AD - Stad & Regio, woensdag 25 juli 2018