Waarom Rotterdam The Hague Airport de groeiplannen beter op de lange baan kan schuiven
Als de straf voor Rotterdam The Hague Airport iets duidelijk maakt, dan is het wel dat het vliegveld over de rand van het toelaatbare opereert.
Al jaren is er discussie over de groei van de regionale luchthaven. ‘Zestienhoven’ is een prettig alternatief voor het grote Schiphol en de nabijheid van het vliegveld maakt de Rotterdamse regio interessanter voor het bedrijfsleven, maar met de toename van het aantal vluchten en bestemmingen zwelt ook het aantal klachten aan. Met recht, bleek deze week. Bij Schiedam is de geluidsnorm het afgelopen jaar zo veel overschreden dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de luchthaven publiekelijk op de vingers heeft getikt. De toezichthouder heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) nu, onder dreiging van boetes, opgedragen om Schiedam te ontzien. De vliegtuigen moeten een andere route nemen. Zo schuift RTHA met vliegtuigen door de regio, op zoek naar plekken waar ze nog wel kunnen komen.
Groeiplannen
Ondertussen heeft Rotterdam The Hague Airport verdere groeiplannen. 13.000 starts en landingen wil ze erbij hebben, bovenop het huidige aantal van 50.000 vliegbewegingen. En dat allemaal binnen de geluidsnormen waaraan het vliegveld zich nu al niet houdt. In elk geval niet zonder ingrijpen van de autoriteiten. Zolang dat nodig is, biedt dat weinig vertrouwen en kan Rotterdam The Hague Airport z’n aanspraken op uitbreiding beter op de lange baan schuiven.
Bron: AD, 16 maart 2019
Gerelateerde berichten:
"Rotterdam Airport stelt besluit toekomstplannen luchthaven uit"Rotterdam Airport stelt besluit toekomstplannen luchthaven uit"
Inspectie legt pittige maatregel op
"Plannetjes en zoethoudertjes of maatregelen tegen overlast?"