Omwonenden doen oproep: ‘Meet nu lucht en geluid bij vliegveld’
Door de coronacrisis zijn er geen passagiersvluchten meer van en naar Rotterdam The Hague Airport. Een goed moment voor een nulmeting van geluid en luchtkwaliteit.
Die oproep doet actieclub BTV aan verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen. ,,De luchthaven is nu zoals die moet zijn: een zakenvliegveld met helikopters.”
Het zijn rustige tijden voor Alfred Blokhuizen, voorzitter van de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV). De afgelopen week vlogen nauwelijks vliegtuigen over zijn huis. ,,Normaal gesproken kan ik boter, kaas en eieren spelen op de witte strepen die vliegtuigen in de lucht achterlaten. Nu is de hemel strakblauw.” Hij hoort van zijn leden dat ze moeten wennen aan de stilte. ,,Mensen moeten ineens een wekker zetten. Ze worden niet meer wakker door vliegtuigen.”
Onze leden worden nu niet meer wakker van vliegtuiglawaai
Ruzie
Dat luchtvaartmaatschappijen noodgedwongen hun passagiersvluchten hebben moeten schrappen, ervaart Blokhuizen als ‘een totale verademing’. ,,Natuurlijk is de aanleiding wrang, maar deze rotsituatie biedt ook kansen.” Al jaren wordt door verschillende partijen gesteggeld over de mate waarin de luchtvaart zorgt voor vervuiling en lawaai. ,,De luchthaven zegt A, milieudeskundigen zeggen B, actievoerders zeggen C en de luchtvaartmaatschappij zegt D. Dat levert gedoe op en veroorzaakt veel wantrouwen bij omwonenden”, zegt Blokhuizen. ,,Nu is het moment om de ruzie te beslechten.”
Rotterdam The Hague Airport is weer een klein zakenvliegveld waar ook helikopters landen.
Vandaar zijn brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. ,,Nu de toeristenvluchten stilliggen, gebeurt wat ooit in een convenant is afgesproken: Rotterdam The Hague Airport is een klein zakenvliegveld waar ook helikopters landen. Tot 1 juni hebben we de tijd om metingen te doen. Als na de crisis alles weer opgestart wordt, kunnen eindelijk eerlijke vergelijkingen gemaakt worden. Wie kan daar nu op tegen zijn?” Wat als de minister niet wil? ,,We doen sowieso zelf metingen, zodat we haar altijd kunnen inwrijven dat helaas niet van de mogelijkheden gebruik gemaakt is.”
Bron: AD 27 maart 2020
Gerelateerd: Is het nu tijd voor hervorming van de luchtvaart?