Schiedam is gewaarschuwd - Transavia hervat vluchten
Vliegtuigmaatschappij Transavia kondigt de hervatting aan van zes vakantiebestemmingen.
De aankondiging komt op het moment waarop de werkgroep hinderbeperking van de Commissie Regionaal Overleg (CRO) nog drukdoende is met onderzoek naar de haalbaarheid van verschillende hinderbeperkende maatregelen rondom vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Schiedam betaalt mee aan de onderzoeken. Vooral vanuit de noodrand van Schiedam wordt al jaren geklaagd door inwoners over hinder van het vliegverkeer.
BTV: Het enige wat tegen overlast werkt, is minder vliegen of, zoals recentelijk is aangetoond: helemaal niet vliegen.
Via de procedures van de Luchtvaartnota, de Luchtruimherziening en het nieuwe Luchthavenbesluit wordt door Schiedam ingezet op onder andere vermindering van de nachtvluchten, dagranden, extra handhavingspunten en mogelijke verbetering van de vliegroutes.
Transavia heeft het Rotterdamse vliegveld als thuisbasis, maar start het netwerk voorlopig langzaam op vanaf Schiphol met bestemmingen in Spanje, Griekenland en Portugal.
De lockdown zorgde ervoor dat Transavia de afgelopen tijd alle vluchten moest annuleren, maar vanaf nu wordt elke week bekeken of er nieuwe bestemmingen kunnen worden toevoegen aan de huidige zes.
Bron: WaterwegActueel / schiedamsnieuws.nl, 23 mei 2020
Noot van de redactie:
Het genoemde 'onderzoek naar vermindering van overlast' is een wassen neus. Ruim 10 jaar wordt er op 'directie niveau' vergadert hoe de overlast kan worden verminderd. Onacceptabele plannen als het verplaatsen van de overlast naar een ander gebied biedt natuurlijk geen oplossing. Het enige wat werkt, is minder vliegen of, zoals recentelijk is aangetoond: helemaal niet vliegen. Alles wat er meer wordt bedacht is flauwekul. Wanneer dit bovendien wordt gekoppeld aan een groei van het aantal bewegingen van en naar het vliegveld, snapt iedereen dat dit overleg gedoemd is te mislukken.