Tien jaar oude TU-studie haalt luchtvaartnota onderuit
De luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen leunt zwaar op technologische vooruitgang. Alle problemen lossen zich volgens de nota vanzelf op met de komst van minder lawaaiige en minder vieze vliegtuigen.
Vliegtechnologie is volstrekt ontoereikend
Maar op de TU Delft wisten ze het tien jaar geleden al. De vooruitgang in vliegtechnologie is volstrekt ontoereikend om de negatieve effecten van steeds meer vliegen teniet te doen. En dat geldt tot ten minste het jaar 2050, toevalligerwijs ook het eindjaar van de recent gepubliceerde conceptnota.
Dit blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek van professor Alexander de Haan, destijds uitgevoerd onder de hoede van de faculteit lucht- en ruimtevaarttechniek. De Haan werd in 2013 uitgeroepen tot beste hoogleraar van de Technische Universiteit in Delft.
Foto: https://ocw.tudelft.nl/
In zijn research paper ‘Sufficient Scope in Current Aircraft Technology Developments?‘ stelt hij dat de jaarlijkse gemiddelde groei van het vliegverkeer met 5 à 6 procent veel te groot is om de negatieve gevolgen ervan te kunnen opvangen met nieuwe vliegtuigtechnologie.
“Het antwoord is ronduit nee. De huidige ideeën voor vernieuwingen zullen tot ten minste 2050 niet in staat zijn de schadelijke effecten te compenseren”, aldus De Haan in zijn stuk.
De huidige ideeën voor vernieuwingen zullen tot ten minste 2050 niet in staat zijn de schadelijke effecten te compenseren
Hooguit 15 tot 30 procent verbetering mogelijk
“Tot 2050 zullen we hooguit nog 15 tot 30 procent kunnen afsnoepen van de uitstoot per gevlogen passagierskilometer, afhankelijk van welke uitstoot je bekijkt.”
“De verwachte groei van het aantal vliegtuigkilometers is vele keren groter dan de positieve impact van vernieuwende technologieën.”
“We moeten ons afvragen of de negatieve consequenties van het vliegen gezien dienen te worden als probleem, of niet. Als de samenleving het als een probleem ziet, dan moet er substantieel meer geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van nieuwe technologieën om dat probleem te kunnen oplossen.
Ook zal er serieus gekeken moeten worden naar niet-technologische opties om de negatieve effecten te verkleinen.”
Lager en trager vliegen?
Wat die niet-technologische opties dan moeten zijn, heeft De Haan in dit onderzoek niet bekeken. Wel heeft hij een aantal ideeën opgedaan. Zo kan de maatschappij kiezen voor het versneld uitfaseren van oude technologie zo gauw er efficiëntere techniek beschikbaar komt.
Ook zou er een nieuwe categorie vliegtuigen kunnen worden ontwikkeld die minder snel en minder hoog vliegen en daardoor brandstof besparen, aldus De Haan. Dit laatste heeft dan wel weer negatieve gevolgen voor de geluidshinder, zo erkent hij.