Derde grootste luchthaven van Zweden gaat sluiten
Een regeringscommissie zal nagaan hoe de luchthaven zo snel mogelijk kan worden gesloten om grond vrij te maken voor huisvesting.
De Zweedse regering heeft aangekondigd dat zij van plan is de luchthaven Bromma in Stockholm te sluiten. De beschikbaarheid van woningen in de Zweedse hoofdstad is al lang een probleem en door de sluiting van de luchthaven zou meer dan 400 hectare grond beschikbaar moeten komen voor woningbouw.
Arlanda domineert nu de luchtvaart in Stockholm
Hoewel Bromma in passagiersverkeer de derde drukste luchthaven van Zweden blijft, staat ze in de schaduw van de veel grotere luchthaven Arlanda, die internationale vluchten naar de Zweedse hoofdstad en veel binnenlandse vluchten verzorgt.
Leden van de Zweedse koninklijke familie openden de luchthaven Bromma in mei 1936 en diende ongeveer 25 jaar als de belangrijkste luchthaven van de stad. Het straalvliegtuigtijdperk maakte de bouw van Arlanda verder weg van de stad noodzakelijk om meer en grotere vliegtuigen te kunnen verwerken.
Toch is Bromma, gezien de nabijheid van het centrum van Stockholm, een belangrijk onderdeel van het Zweedse luchtvaartnetwerk gebleven, vooral voor zakenvluchten, chartervluchten en sommige binnenlandse vluchten.
De vraag naar vliegreizen daalt
Maar de vraag naar vliegreizen is in Zweden gedaald, zelfs voordat de pandemie begon. De trend van flygskam (vliegschaamte) kreeg de schuld van een daling van 5% in het luchtverkeer in 2019. De daling van het aantal binnenlandse vluchten was zelfs nog groter, omdat veel Zweden in plaats daarvan overstapten op langeafstandstreinen.
Het besluit is niet uit de lucht komen vallen. Er zijn al jaren verhitte discussies gaande over de toekomst van Bromma. Vorig jaar publiceerde luchthavenexploitant Swedavia een rapport waarin stond dat de voortzetting van de activiteiten op Bromma economisch niet verantwoord was.
Rotterdam The Hague Airport
Hoewel de jaarcijfers van de Rotterdamse luchthaven nooit worden gepubliceerd, heerst de algemene mening dat zelfs in 'goede tijden' de Rotterdamse luchthaven nooit rendabel is. Ook Rotterdam kampt met een woningnood. Sluiting van de luchthaven biedt ruimte om minstens 10.000 woningen te bouwen in een groene omgeving. De BTV-heeft in het recente verleden hiertoe een initiatief ontwikkeld onder de naam Rotterdam Central Park.
Bron: Forbes, 24 april 2021