SchipholWatchMoet Rotterdam Stockholm volgen met woningbouw op RTHA?

Zweden is van plan de derde luchthaven van dat land dicht te gooien om er huizen op te bouwen. Moet Rotterdam met eveneens de derde luchthaven van het land, een voorbeeld nemen aan Stockholm?

Ook daar levert woningbouw veel meer op dan het laten opstijgen en landen van vliegtuigen.

Hoewel de financiële resultaten van Zestienhoven diep begraven zitten in de jaarcijfers van eigenaar Schiphol Groep, wordt algemeen aangenomen dat het vliegveld – ook in betere jaren – verliesgevend draait.

Dat is opmerkelijk, omdat het vliegveld tal van financiële voordeeltjes ontvangt van de overheid. Zo betaalt het vliegveld omgerekend nog geen 300.000 euro per jaar aan erfpacht aan de Gemeente Rotterdam voor het gebruik van het terrein. Dit contract ligt voor 50 jaar vast.

foto: SatyaPrem via Pixabay
foto: SatyaPrem via Pixabay

 

 

 

Liever huizen dan vliegtuigen

In de gemeenteraad van de havenstad is discussie over het voortbestaan van Zestienhoven als vliegveld. Een deel van de raadsleden ziet liever een woonwijk verrijzen, eventueel in combinatie met groene bedrijvigheid en een groot stadspark.

Maar liefst 10.000 woningen zouden er gebouwd kunnen worden, zo is berekend.

Wat leveren zoveel woningen op aan erfpacht? Een voorzichtige schatting tegen Rotterdamse tarieven is 600 euro per jaar per woning. Daarbij kan ook nog eens eenzelfde jaarlijkse bijdrage worden gerekend voor de onroerendezaakbelasting (ozb).

Twaalf miljoen euro versus de huidige 280.000 euro, Schiphol Groep betaalt slechts twee procent van de werkelijke waarde die de grond voor de samenleving kan hebben.

De grond onder Zestienhoven kan de gemeente zo berekend 12 miljoen euro per jaar aan inkomsten opleveren. Bovendien ontstaat er in de verre omgeving extra ruimte voor woningbouw omdat er geen rekening meer hoeft te worden gehouden met de geluidscontouren van het vliegveld. Dat levert nog meer erfpacht en ozb op.

Schiphol betaalt maar 2 procent

Twaalf miljoen euro versus de huidige 280.000 euro, Schiphol Groep betaalt slechts twee procent van de werkelijke waarde die de grond voor de samenleving kan hebben.

Gelukkig staat Rotterdam bekend om zijn daadkracht. Gezien deze rekensom kan het dan ook niet lang meer duren voordat de gemeenteraad de juiste beslissing neemt. De behoefte aan woningen is er groot genoeg voor.

Bron:
SchipholWatch, 28 april 2021

Gerelateerd: