'Zestienhoven' zet minister voor paal
Op 5 juli 2021 vierde Rotterdam Airport groots het eerste zonnepaneel op het terrein. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen kwam als trouwe promotor opdraven om de eerste paal te slaan. Dat had ze beter niet kunnen doen: ze werd zelf voor paal gezet door ondeskundige spindokters van de Schiphol Groep.
En daar zaten ze, via een videoverbinding waren de ‘notabelen’ aan tafel te bewonderen. Ze spraken over de heuglijke ‘groene ontwikkeling’. De geur van wierook spatte bij wijze van spreken dwars door het beeldscherm heen, zo wist men elkaar te complimenteren.
Het was fantastisch vóór en geweldig ná. Een enorme innovatie, u aangeboden door het vliegveld in samenwerking met het fors gesubsidieerde ‘innovatieclubje’ RHIA.
Wat was er aan de hand? Op het luchthaventerrein werd de start van een zonneparkje gevierd. Op zich is dat niets bijzonders. Iedere dag worden er zonneweides geopend. Maar het bijzondere hier was dat het op het grasveld naast de enige landingsbaan van het Rotterdamse vliegveldje gebeurde.
Wéér die flauwekul over e-vliegen
Tijdens de bespreking van de ons-kent-ons tafel van de Schiphol Groep en de aannemer gebeurde er toch iets bijzonders. De minister vertelde voor de vierde keer dat elektrisch vliegen voor de burgerluchtvaart geen optie is. Ze had het nog niet uitgesproken of ALLE andere sprekers zetten alsnog flink in op dat elektrische vliegen.
Het was alsof ze geen seconde hadden geluisterd naar de woorden van de minister.
Het was alsof ze geen seconde hadden geluisterd naar de woorden van de minister.
Vervolgens werd er volop gesteggeld met kilowatten, megawatten en gigawatten, al dan niet met de ‘h’ van ‘uur’ erachter. Daar was geen touw meer aan vast te knopen.
Megawatten, gigawatt-uren
Op de website van RHIA sprak men van een zonnecentrale van 13 megawatt en dan opeens weer over 4 gigawattuur. Tijdens de presentatie weer over 14 GIGAwatt.
U ziet het, drie verschillende eenheden. Het duidt erop dat de spindokters geen idee hebben van de materie, terwijl er toch genoeg ingenieurs in de luchtvaart werken die dit probleempje wel even konden oplossen.
Eerder werd de op te wekken groene stroom al weggegeven aan omwonenden om ze ‘af te kopen’, zo meldde vliegvelddirecteur Ron Louwerse hooghartig aan BNR. Ook zou die stroom elektrisch vliegen en het fabriceren van kunstkerosine mogelijk maken. En zouden de lampjes naast de startbaan erop gaan branden.
Een schier onuitputtelijk bron dus. Mogelijk gemaakt door die ‘hernieuwbare energie’ uit die paar zonnepanelen.
Reclamefoto
Tot slot werd natuurlijk de onvermijdelijke statiefoto genomen. VVD-minister Van Nieuwenhuizen met Schipholbaas Benschop, samen achter een levensgroot bord met daarop een juichende tekst en de capaciteit van het zonneveld: maar liefst 14 gigawatt!
En ja, dan gaan we rekenen bij SchipholWatch. Veertien gigawatt is evenveel als dertig (!) keer de kerncentrale van Borssele. Dat is natuurlijk volledig onmogelijk uit zo’n beperkt zonnepark.
Wij weten natuurlijk niet of de luchthavenmanagers een enorme blunder begingen of dat zij bewust verkeerde info op hun reclamebord plaatsten. We hebben uiteraard wel een donkerbruin vermoeden.
Benschop te kijk
Prima, dat ze hun eigen baas Dick Benschop te kijk zetten, dat is tot daar aan toe. Maar ze hebben hier vermijdbaar de minister zelf een enorme deuk in haar imago bezorgd. Voor paal gezet. Onvergeeflijk.