SchipholWatchBTV niet welkom bij e-vliegtuigje Zestienhoven

Onze voorzitter is niet welkom om de elektrische Pipistrel-tweezitter van Zestienhoven eens met eigen ogen te komen aanschouwen.

BTV zit al maanden in een enorm tijdrovend 'participatie-overleg' waarin hoog wordt opgegeven over de toekomst van elektrisch vliegen, maar mag de toekomst niet met eigen ogen komen zien.

“Het heeft enige tijd geduurd voordat het daadwerkelijk mogelijk was om te vliegen met onze Pipistrel. Inmiddels gebeurt dat op Rotterdam Airport. Na de vakantieperiode gaan we daar meer publiciteit aan geven. Daar willen we vooralsnog alleen de media voor uitnodigen”, aldus de zegsman.

De huidige stand van de techniek in elektrisch vliegen: een tweezitter met een actieradius van enkele tientallen kilometers (foto: NLR)
De huidige stand van de techniek in elektrisch vliegen: een tweezitter met een actieradius van enkele tientallen kilometers (foto: NLR) 

De BTV is zwaar teleurgesteld na de afwijzing. “Het lijkt wel alsof ze iets te verbergen hebben. Ik heb al ruim 200 uur besteed aan het participatieoverleg waarin het vrijwel iedere keer gaat over elektrisch vliegen. Maar als we het dan eens zelf willen zien (en horen), blijkt dat niet mogelijk”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen.

Blauwe ogen

“Het komt er dus op neer dat we de sector maar weer op de blauwe ogen moeten geloven. Dat is in het verleden niet altijd even goed bevallen”, voegt hij eraan toe.

“Het is jammer dat NLR en Zestienhoven zich slechts richten op de media en niet op de omwonenden en hun vertegenwoordigers die volop participeren in een inspraakproces over het wel en wee van het vliegveld.”

Het is jammer dat NLR en Zestienhoven zich slechts richten op de media en niet op de omwonenden..

Blokhuizen voelt zich nu op een informatieachterstand gezet ten opzichte van de andere gesprekspartners in het participatietraject. “Het is jammer dat de Koninklijke NLR eventuele persaandacht belangrijker vindt dan de informatieverstrekking aan direct belanghebbenden. Dat is droevig om mee te moeten maken.”

Lijndienst met tussenstops

Zestienhoven is van plan om met elektrische vliegtuigen een lijndienst op te zetten met Groningen en Eindhoven Airport. Niet ter vervanging van bestaande vluchten, maar bovenop het bestaande vliegverkeer. Dat moet volgens de vliegvelddirectie makkelijk kunnen omdat elektrische vliegtuigen veel stiller zouden zijn dan kerosine-gestookte toestellen.

Op dit moment is zo’n lijndienst nog niet haalbaar. Meer dan de ene passagier die in een Pipistrel past is in de praktijk onmogelijk. Bovendien heeft het toestel een actieradius van slechts enkele tientallen kilometers. Om in Groningen te arriveren zijn twee tot drie tussenlandingen noodzakelijk om bij te laden.

Liever juichende persberichten

Bij omwonenden bestaan grote twijfels of zo’n elektrisch toestel wel zoveel stiller is dan bestaande vliegmachines. “Vaak is het geluid van de motor niet de hoofdmoot van de overlast, maar de luchtverplaatsing door een vliegtuig op hoge snelheid. Vergelijk het maar met een Tesla die met 200 kilometer per uur voorbij komt razen. Die kun je allerminst stil noemen”, aldus Blokhuizen.

“Wij waren dan ook graag in staat gesteld om het geluid zelf eens te beoordelen. En de stand van zaken op het gebied van e-vliegen met eigen ogen te aanschouwen. Het mag niet zo zijn. Men bedient liever de journalistiek met juichende persberichten”, besluit de bewonersvoorman.

Bron: SchipholWatch, 23-07-2021