Ministerie van Infrastructuur en MilieuRapport "Mogelijkheden individuele bescherming geluidbelasting luchtvaart"

In opdracht van Ministerie Infrastructuur en Waterstaat heeft M+P raadgevende ingenieurs BV een rapport opgesteld naar de individuele (rechts)bescherming van burgers ten aanzien van luchtvaartgeluid.

BTV Justitia

Dit rapport werd op 13 juni 2023 gepucliceerd.

Samenvatting

Dit rapport is het gevolg van het besluit, zoals door het kabinet aangekondigd in de hoofdlijnenbrief Schiphol van
24 juni 2022. Met individuele bescherming bedoelen we het zorgen voor een gezonde leefomgeving door bescherming te bieden tegen overmatig vliegtuiggeluid van burgers in hun persoonlijke woonomgeving. We gebruiken de aanduiding rechtsbescherming voor de mogelijkheid van individuele burgers om, in het besluitvormingsproces of via rechtspraak, hun situatie te
'beïnvloeden'. Het onderzoek focust zich op de luchthavens Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Lelystad Airport.
De individuele rechtsbescherming tegen vliegtuiggeluid is (momenteel) kleiner dan die bij andere bronnen. Dat komt vooral omdat momenteel voor Schiphol, Lelystad en Rotterdam geen beroep mogelijk is tegen een luchthavenbesluit. Daarnaast is van belang dat maatregelen die vanuit de handhaving achteraf worden opgesteld pas een effect hebben op een volgend gebruiksjaar.

Opties voor meer bescherming

Vanuit de analyse is geconstateerd dat er diverse mogelijkheden zijn om in beleid en regelgeving de individuele bescherming en de individuele rechtsbescherming van burgers te vergroten:

  • Het toevoegen van handhavingspunten
  • Handhaven van een grenswaarde voor individuele woningen, waarbij elke woning binnen een bepaalde contour een eigen grenswaarde krijgt waarop gehandhaafd wordt.
  • Het instellen van een norm in de vorm van een algemene grenswaarde als maximale geluidbelasting op woningen

Advies

Samenvattend, met betrekking tot de individuele bescherming adviseren we om een combinatie van lucht- en landzijdige opties verder uit te werken tot een nieuw stelsel. We denken daarbij aan het voor de luchtzijdige kant instellen van een maximale geluidbelasting op woningen bij wijziging van een LHB, daarnaast voor de handhaving een systeem met een duidelijkere koppeling tussen handhavingspunten en de woningen. Aan de landzijdige kant adviseren we het instellen van een grenswaarde bij de realisatie van woningbouw. De combinatie van deze opties moet door verstandige keuzes van de concrete geluidwaarden recht doen aan zowel verbetering van de individuele bescherming als ruimte houden voor de variatie in de luchtvaartoperatie. Dat betekent dat er enige marges in het systeem moeten zitten om het werkbaar te houden, aan de andere kant moeten de grenswaarden ook echt bescherming bieden: een systeem waarbij de grenzen zo hoog liggen kan technisch goed werken, maar zorgt niet voor werkelijke (individuele) bescherming.

Lees hier de volledige tekst in het rapport.

Rapport Mogelijkheden individuele bescherming geluidbelasting luchtvaart

Gepubliceerd 20 december 2023