Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

RTV LansingerlandBTV-Rotterdam: reactie op open brief van vertegenwoordigers bewoners Lansingerland en Schiedam.

"Bewonersvertegenwoorders zijn niet meer dan een groen vinkje."

Afgelopen week verscheen een open brief van de twee overgebleven vertegenwoordigers: Thea van Coevorden en John Witjes, die namens de gemeentes Lansingerland en Schiedam waren aangesteld om het Participatie Project van, voor en door vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is gestart. In deze brief nemen zij stellen over de behaalde resultaten tot dusverre. Alle bewonersvertegenwoordigers hebben het voorstel van de luchthaven resoluut van tafel geveegd. Oorzaak: het hele plan laat alleen ruimte voor de belangen van de luchtvaartindustrie. Leefomgeving van bewoners en hun leef kwaliteit worden volkomen genegeerd. Geen woord over uitstoot van zeer schadelijke stoffen en CO2 en Stikstof.

Alfred Blokhuizen, voorzitter BTV Rotterdam

Thea van Coevering en John Witjes hebben in een brief laten weten het plan niet goed te keuren, maar blijven zeer wonderlijk genoeg wel aan de gesprekstafel, welke wordt gedicteerd door de luchtvaartindustrie. Deze dictatuur gaat zelfs zover dat de open brief vooraf ter goedkeuring aan de luchthavenvertegenwoordiger werd voorgelegd. Dit laat zien dat de bewoners werkelijk niets te vertellen hebben.

In een radio-interview geeft Alfred Blokhuizen, voorzitter van de BTV aan wat hier fout gaat.

Beluister hier het gesprek.

BRON: uitzending Radio Lansingerland, 15 juli 2022.

Lees ookHet debacle ‘Participatie traject’ – de stand van zaken.