SP logo'Vliegveld plek voor studenten'

Op 31 mei verscheen in het AD het bericht dat de TU Delft van plan is om zo'n 10.000 studenten in Rotterdam te huisvesten.

Campus In Plaats Vakantievliegveld

Hoewel dit plan nog in een verkenningsfase is, heeft de SP al een praktische oplossing aangedragen voor het probleem van de huisvesting van deze 10.000 studenten: fractievoorzitter Theo Çoskun van de SP ziet de locatie van vliegveld Zestienhoven als ideale locatie. Het ligt precies tussen Delft en Rotterdam in.

Ook zou op deze locatie een universiteitscampus gebouwd kunnen worden.

Luchthaven failliet

Begin jaren ’70 van de vorige eeuw dreigde vliegveld Zestienhoven failliet te gaan. Het was toen nog volledig in beheer van de gemeente Rotterdam. Toen al zag de Gemeente gat het vliegveld geen economisch nut voor de regio had en dat er veel geld naar toe moest gaan. Alternatieve plannen werden ontwikkeld om een betere invulling te geven voor deze bestemming. Het meest bekende plan is het bouwen van een woonwijk. Er was ook een plan voor een pretpark, maar dit hield niet lang stand. Als derde mogelijkheid zag Stadsontwikkeling het stichten van een nieuwe universiteit. Voor de bestaande gebouwen van de Medische Faculteit en de Nederlandse Economische Hogeschool zou een nieuwe bestemming moeten worden gezocht. Overigens nam Stadsontwikkeling toen bij voorbaat aan dat dit idee op grote weerstand zou stuiten vanuit de TU Delft in verband met de nabije ligging van de TU in Delft.

Dit keer komt het plan vanuit de TH Delft zelf, dus is de verwachte weerstand niet meer aanwezig.

Het faillissement van Zestienhoven werd destijds voorkomen doordat Schiphol de exploitatie overnam. Er werd afgesproken om  Zestienhoven als een kleinschalig zakelijk vliegveld voort te zetten ter ondersteuning van de economische activiteiten in de regio Rotterdam. Deze afspraak bleek later in strijd met Europese regelgeving: als gevolg van richtlijn EEG 2408/92 is het niet meer toegestaan verschil te maken tussen lijndienstvluchten en chartervluchten binnen de EU.

Zestienhoven heeft zich ontwikkeld tot een vliegveld voor goedkope chartervluchten naar vakantiebestemmingen. Dit staat haaks op de destijds gemaakte afspraken die aan omwonenden zijn gecommuniceerd. Daar komt bij dat de luchthaven opereert zonder de vereiste vergunningen. Rotterdam The Hague Airport beschikt niet over de vereiste natuurvergunning en opereert sinds 2014 zonder geldige exploitatievergunning (“luchthavenbesluit”).

Perfecte timing

Verschillende pogingen van de luchthaven om alsnog aan de vereiste vergunningen te komen zijn tot nu toe gestrand. Daarbij blijkt uit publicaties van de directie dat RTHA nog altijd verlieslijdend is. Actuele onderzoekrapporten tonen aan dat de vliegindustrie niet in staat zal zijn om vóór 2050 voldoende verduurzaamd te zijn om aan de internationaal geldende normen te voldoen om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan.

Steeds meer zakelijk verkeer verdwijnt van de luchthaven en vakantiereizigers worden alleen nog maar gelokt door de kunstmatig lage tarieven, bekend als de ‘fossiele subsidies’. De weerstand tegen deze subsidies groeit gestaag. Het is daarom een goede timing om dit noodlijdende, vervuilende vliegveld uit haar lijden te verlossen en voor de minister om een streep te zetten door alle vliegactiviteiten, behalve de politie- en traumahelikopter. Op de honderden hectares grond die vrijkomen, kunnen niet alleen de 10.000 studentenwoningen en een campus worden gebouwd; er is ook ruimte voor een groot stadspark. Dit draagt bij aan de noodzakelijke verkoeling en wateropvang.

Omschakelen is een win-win situatie voor alle betrokkenen.

Bron: SP-Rotterdam, 31 mei 2024

Gerelateerd:

Alternatieven voor ‘Zestienhoven’ lagen klaar

2024 05 31 Vliegveld plek voor studenden (AD-Delft)

(Bron: Ad.nl) 

De SP stelt voor om de studenten te huisvesten op het terrein van het huidige vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Zowel de campus als de woningen van de studenten zouden hier kunnen komen, vindt de partij. ,,Dat is de enige geschikte locatie op fietsafstand van zowel Delft als Rotterdam", zegt fractievoorzitter Theo Çoskun. De SP stemde, net als vier andere partijen, voor de sluiting van de luchthaven. Zij maakten in 2021 plannen voor een woonwijk op deze locatie.'

AD: 'Directeur Marco Pastors van het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid liet eerder weten dat hij graag de technische campus op Zuid wil verwelkomen. Daarnaast is de SP verbaasd dat het stadsbestuur achter de komst van de Delftse studenten staat, maar de gemeenteraad zich er nog niet over heeft uitgesproken. ,,We willen graag in gesprek over wat het de stad brengt, maar ook wat de zorgen zijn", zegt Çoskun. De fractie wil weten hoeveel studenten er precies naar Rotterdam komen, hoeveel woningen zij nodig hebben en om hoeveel universiteitsgebouwen het gaat.'