WHO: Vliegveld maakt te veel herrie
Als het aan de Wereldgezondheidsorganistie ligt, dan moeten de geluidsnormen rond Europese vliegvelden omlaag, ook rond Rotterdam The Hague Airport. Volgens de WHO leidt de huidige norm tot gezondheidsproblemen.
Als het aan de Wereldgezondheidsorganistie ligt, dan moeten de geluidsnormen rond Europese vliegvelden omlaag, ook rond Rotterdam The Hague Airport. Volgens de WHO leidt de huidige norm tot gezondheidsproblemen.
Bewonersvereniging in Rotterdam Hillegersberg verzoekt wethouder om aktie met betrekking tot toenemende overlast van het vliegverkeer van Rotterdam the Hague Airport.
Mensen kunnen volgens de Gezondheidsraad en het RIVM ziek worden van herrie en daar zelfs aan overlijden.
Gezondheidsschade is vooral indirect. Veertig procent van alle Nederlanders ervaart geluidsoverlast, vertelt Frits van den Berg van GGD Amsterdam.
In september 2015 verscheen het rapport Managing the Impacts of Aviation Noise.
Het samenwerkingsverband Milieumonitoring Stadsregio Rotterdam (MSR) heeft een berekening gemaakt van de kosten van nadelige effecten van veel herrie. Deze berekening zijn conservatief opgesteld (dus de echte kosten zullen niet lager, maar kunnen wel hoger uitpakken). Hieronder een fragment uit deze rapportage:
De invloed van omgevingsherrie op de gezondheid van mensen is een groeiend aandachtspunt van zowel de bevolking als de politici.
Dit rapport (2013) van het Rijksinstituut voor Volsgezondheid en Milieu behandelde de impact van geluid van brommers. Het geluid van een (laag overvliegend) vliegtuig is uiteraard een veelvoud.
Als u het rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu betreffende het effect van geluid op de gezondheid wilt lezen klik dan hier.
Letwel: dit rapport is in het Engels opgesteld.
In 2013 heeft de rijksoverheid besloten om vliegtuiggeluid te meten in Lden, daarvoor werd de meeteenheid KE gehanteert.