Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en MilieuMinister illustreert met “Wereldprimeur” de onhaalbaarheid van synthetische kerosine

Minister Cora van Nieuwenhuizen, bij velen bekend als de “minister van ongeremde luchtvaartgroei” plaatste met enige trots een video op Twitter over de eerste KLM-vlucht waarin gebruik werd gemaakt van synthetische kerosine.

Ook de website van de Rijksoverheid wordt erbij gehaald en men spreekt over een Wereldprimeur: wel 500 liter geleverd, getankt en verbruikt. In het artikel wordt de suggestie gewekt dat hiermee het ei van Colubus is gevonden: binnenkort vliegt men ‘duurzaam’, want het synthetisch. De minister kan het niet vaak genoeg herhalen. Dit artikel noemt 24x het woord “duurzaam”, dus dan moet het wel goed zijn.

Waar zit het venijn? 

Wanneer dergelijke informatie van dit ministerie komt, is het altijd opletten. Waar zit het venijn?
Het getal van vijfhonderd liter klinkt heel groot. Je kunt een gemiddelde personenauto er wel 10 x mee aftanken. Hoe zit dat met een vliegtuig?
Neem nu een Boeing 737, dat zijn die bekende Transavia toestellen. Om deze vol te tanken heb je geen 500 liter kerosine nodig maar 26.000 liter.
Wanneer je in een Boeing 737 wel 500 liter synthetische kerosine pompt, heb je dus 500/26000 deel van de tankinhoud. dus 1,923076923076923% van de tankinhoud. De minister jubelt over nog geen 2% bijmengen van zeer kostbare synthetische kerosine.
Om terug te keren naar het voorbeeld van de middenklasse-auto: meng de inhoud van een theekopje met synthetische brandstof in je tank, dus zo'n 2%. Wie gaat daar nou een persbericht aan besteden?

Hoeveel brandstof verbruikt de luchtvaart in Nederland?

Nu is er triomfantelijk gemeld dat er 500 liter geproduceerd. Hiervoor is het CBS te raadplegen. Kerosinseverbruik wordt niet uitgedrukt in liters maar in kilo’s. Eén liter weegt 800 gram. Het CBS meldt dat in 2019 4.700.000.000 kilo is verbruikt, dus dat is 5.875.000.000 liter (5,9 miljard liter).
Als het aan dezelfde minister ligt komen daar nog heel veel extra vluchten bij, “want” de brandstof zou duurzaam zijn.
Mogen wij hier dan even vermelden dat de genoemde wereldprimeur van 500 liter voorziet in 0,0000001% van de Nederlandse behoefte. Deze 'primeur' heeft een mooi show-element maar het draagt 0,00% bij aan oplossing van het probleem.

Brandstofverbruik Nederlandse luchtvaart

Hoezo duurzaam?

Hoe zit het met de duurzaamheid waar de minister maar liefst 24 keer op beroept in dit artikel? Ook dat valt ernstig te heroverwegen. Er is veel fossiele brandstof nodig om 1 liter synthetische brandstof te maken. Zoveel zelfs, dat wij op deze aardbodem dat nooit voorradig hebben.
De voorzitter van de BTV, Alfred Blokhuizen, had eerder berekend op basis van cijfers, verstrekt door het gerenommeerde instituut SkyNRG (spreek uit Sky Energy) dat er 50 kerncentrales in de omvang van Borsele bijgebouwd moeten worden om alleen Schiphol te voorzien van deze brandstof. Dan hebben we ook nog een paar extra kerncentrales nodig voor de overige luchthavens. De kernafval die hierdoor geproduceerd wordt is onoverzichtelijk groot en verre van ‘duurzaam’. Waarom brengt deze minister altijd onjuiste informatie naar buiten als het gaat om vliegtuig belangen?

StillVideo Synthetische kerosine
Still uit video https://twitter.com/i/status/1358751410347728901. Typerend is de vraagteken die op de vrachtwagen staat.

Synthetische overlast

Het is jammer dat dit ministerie altijd met onjuiste en/of incomplete informatie naar buiten treedt en hieraan de suggestie wekt dat daarmee het probleem van de luchtvaart is opgelost. Niets is minder waar.
Zij spreekt geen woord over de uitstoot die het toestel maakt. De uitlaatgas blijft. Omwonenden zullen ook niet beter slapen wanneer zij worden gewekt door een vliegtuig dat is bijgemengd met synthetische kerosine. Kortom, deze duur show levert niemand wat op.

Bronnen en gerelateerd: