New Scientist‘Vliegverkeer tien keer schadelijker dan gedacht’

Dit schrijft het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift NewScientist.

De vliegindustrie richt zich bij het ‘vergroenen’ vooral op het verlagen van de CO2-emissies, maar een nieuw onderzoek toont aan dat hierdoor 90 procent van de klimaatschade buiten zicht blijft.

Door de enkelvoudige focus op CO2-uitstoot brengt het vliegverkeer de klimaatafspraken uit Parijs in gevaar. Zo wordt onder meer het opwarmende effect van condenssporen ‘vergeten’. De condenssporen bestaan uit roetdeeltjes, aerosolen en waterdamp uit vliegtuigmotoren.

Photo by Enrico Mantegazza on Unsplash

Photo by Enrico Mantegazza on Unsplash

Onderzoeker Nicoletta Brazzola toonde op de Technische Universiteit van Zürich aan dat de vliegindustrie in zijn eentje de gemiddelde temperatuur op aarde met 0,1 tot 0,4 graden doet stijgen, zelfs als deze sector erin zou slagen om in 2050 volledig CO2-neutraal te vliegen.

De meeste wetenschappers gaan er vanuit dat dit mooie streven niet zal worden gerealiseerd en dat het nog veel meer tijd zal kosten om de netto CO2-uitstoot naar nul te krijgen.

Onhaalbaar

“De uitdagingen om de luchtvaart binnen de klimaatafspraken te brengen zijn enorm”, vertelt Brazzola aan NewScientist. “Zonder een zeer forse krimp van het vliegverkeer en zonder een razendsnelle, vrijwel onhaalbare omschakeling naar schone technologieën, zullen we op zeer grote schaal moeten overgaan op het kunstmatig verwijderen van kooldioxide uit de lucht.”

Professor Paul Williams van de Britse Reading University benadrukt het belang van de uitkomsten van dit onderzoek. “We moeten afstappen van de focus op carbonvrij vliegen – we moeten ons gaan richten op klimaatneutraal vliegen. Dat is een radicale verandering, maar het is de hoogste tijd.” Williams is gespecialiseerd in de aardse atmosfeer.

Corsia geen oplossing

De studie geeft klip en klaar aan dat Corsia, het eigen programma van de vliegindustrie om CO2-emissies elders te compenseren, nauwelijks soelaas biedt voor de klimaatproblemen van de luchtvaart.

Brazzola stelt dat ieder jaar een gebied zo groot als heel Duitsland zou moeten worden volgeplant met bomen om de CO2-uitstoot van het vliegverkeer te compenseren. “Dat zou onhaalbaar kunnen blijken”, vertelt ze met gevoel voor understatement.

Het is volgens haar vrijwel onmogelijk om de klimaatafspraken gestand te doen zonder krimp van het luchtverkeer.

Bron: New Scientist, 25 july 2022