reformatorisch dagbladVliegveld is jarig en mag met pensioen

Rotterdam The Hague Airport 65 jaar. “Mooie leeftijd voor pensioen.”

De luchthaven had zo gehoopt op een feestje en doet zijn best dit aldnog zo te laten lijken. De media richt zich echter met name op de negatieve effecten van de luchthaven. Met terugwerkende kracht werd de dure uitbreiding van de vertrekhal gevierd. Het RD-vermeld dat deze te klein is voor de eigen normen van de luchthaven. Gebouwd voor een capaciteit van 1,7 miljoen reizigers, terwijl 2019 er meer dan 2 miljoen werden vervoerd. Dus de logistieke capaciteit is niet voorbereid op de wens te willen groeien.

Rotterdam The Hague Airport is 65 jaar en mag met pensioen

Uitgesloten

De luchthaven die verschillende instanties uitnodigde voor het feestje heeft verzuimd om de Vereniging BTV uit te nodigen. “Een blunder”, zegt voorzitter Alfred Blokhuizen, "want de luchthaven gaat er prat op dat ze goede contacten onderhouden met de omwonenden. De praktijk is anders. De BTV is uit het overleg gezet dat spreekt over de toekomst van de luchthaven. Men duldde niet dat de BTV andere ideeën heeft dan de luchtvaartindustrie. De toegang werd ontzegd. Correspondentie wordt niet beantwoord.”

Pensioen

De BTV ziet 65 jaar vliegveld als een mooie leeftijd om met pensioen te gaan. Ze hoeven niet helemaal te sluiten, de politie- en traumahelikopter mogen blijven. Voor de rest moet de luchthaven in zijn optiek plaatsmaken voor woningbouw en een park.
De geluidsoverlast en luchtvervuiling van het vliegveld zijn „enorm”, betoogt Blokhuizen. „Het eind van de startbaan ligt op 500 meter afstand van een woonwijk. De geluidsbelasting is daar 95 tot 97 decibel.”

Pretvluchten

Een woordvoerder van de luchthaven stelt dat er ‘wel 10%’ zakelijke vluchten worden uitgevoerd vanaf deze luchthaven. Kenners weten dat de PR van het vliegveld zulke cijfers vaak overdrijft. Ook zou nu wel correcte informatie worden verstrekt, blijft staan dat 90% van de overlast wordt veroorzaakt door vakantievliegers. Dit levert voor de regio nauwelijks wat op, deze groep reizigers brengen geld weg en laten een spoor van herrie en vervuiling achter.

Greenwashing

Rotterdam The Hague Airport is zich blijkbaar terdege bewust van hun mega-vervuilende effecten. Om dit te voor het oog te compenseren is op het dak van de vertrekhal een strook groen gras gelegd. Daarnaast wordt gepretendeerd dat ze faciliteren in onderzoek naar ‘schone luchtvaart’ met tal van nu reeds bewezen onmogelijke alternatieven die nooit op grote schaal toegepast kunnen worden. Elektrisch vliegen en bio kerosine kost zo ongelooflijk veel energie, dat het nooit haalbaar is.

Greenwashing met gras

De volgende 65 jaar

De luchthaven blijkt nauwelijks wat te verdienen aan de vluchten. Zij moeten hun inkomsten genereren uit de opbrengst van betaald parkeren en de consumptieverkoop in het restaurant. Omdat dit onvoldoende is om de 90 fulltime banen te kunnen bekostigen heeft moederbedrijf Schiphol ingezet als vastgoed ontwikkelaar. Het verhuurd kantoren. Daar zit voor de komende 65 een mooie optie in, stelt de BTV. Sluit de luchtvaart activiteiten en investeer op het terrein in een woonomgeving in een groei park. Daarmee is de verliesgevende elementen die op last van de rechter sowieso teruggedrongen moet worden, wordt gecompenseerd door een maatschappelijk verantwoord plan: Rotterdam Central Park. Hiermee verdient Schiphol als vastgoedontwikkelaar vele malen meer dan nu aan de verhuur van barakken en kantoren.

Bron: Refamatorisch Dagblad, 30 september 2021