Schiedam 24Fors meer klachten over geluid vliegverkeer

Bijna veertigduizend klachten kwam er tussen begin augustus en eind oktober binnen over het vliegverkeer op de Rotterdamse luchthaven. Dat is een groei van bijna 45 procent ten opzichte van vorig jaar.

Dit blijkt uit cijfers in de ‘KwartaalraFors meer klachten over geluid vliegverkeerpportage vliegtuigmeldingen rondom Rotterdam The Hague Airport, opgesteld door de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR).

Met name in augustus werd werden veel meldingen van geluidsoverlast gedaan: 17.373 keer. In september liep dat aantal terug naar 10.800, om in oktober weer iets toe te nemen tot 11.810.

Meeste overlast

Achttien procent van de meldingen komt uit Schiedam. Die stad is na Rotterdam (met 27 procent van de meldingen) de gemeente waar het meeste overlast wordt gemeld. Daarna volgen Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs, Zevenhuizen en Vlaardingen (met vier procent van de klachten).

De meldingen komen van in totaal 1749 melders. Vorig jaar waren dat tussen begin augustus en eind oktober 1011. Veruit de meeste melders doen één keer hun beklag (636 mensen, maar er zijn ook veel mensen die tientallen keren of vaker een melding doen. Een iemand deed dat in drie maanden tijd 1372 keer.

Toename luchtverkeer

Een belangrijke verklaring voor de forse groei van het aantal klachten is de toename van het luchtverkeer in genoemde periodes. De DCMR volgt in zijn rapportages de jaren die het vliegveld hanteert: het ‘boekjaar’ loopt dan van 1 november tot 31 oktober. In het vierde kwartaal van die periode nam het aantal vluchten met reguliere commerciële vliegtuigen op de luchthaven met bijna 2100 toe, van 4826 naar 6923.

Een toestel dat voor veel klachten zorgt

Over de Boeings 737-800 en 737-700 deden de omwonenden het vaakst hun beklag. Deze twee typen vliegtuigen waren goed voor ruim zeventig procent van het aantal klachten. Maar voeren ook de meeste vluchten uit van en naar Rotterdam. Van in totaal vijftien procent van de klachten is niet bekend welk type vliegtuig het betreft.

Een andere factor die een rol speelt is het feit dat er op een andere manier is opgestegen en geland. “Opvallend hierbij is dat in de maanden september en oktober voornamelijk baanrichting 24 is aangehouden”, zo schrijft de DCMR. Waar in augustus de banen 24 en 06 nog ongeveer evenveel werden gebruikt, was de verhouding september 1095 tegen 4464 en in oktober zelfs 503 tegen 4654. “Dit was in 2021 anders verdeeld. Het gevolg hiervan is dat voornamelijk gestart over Schiedam en geland is over Lansingerland.” Dat betekent dat de overlast voor omwonenden in Schiedam in de ochtend het grootst was.

Behalve meldingen doen kunnen bewoners via hetzelfde loket bij de DCMR ook terecht met vragen over de luchtvaart. In het vierde kwartaal zijn 142 vragen ontvangen. Dat is een toename van 49 vragen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2021.

Bron: Schiedam24.nl, 4 december 2022