File Schiphol in de lucht: probleem geparkeerd in Rotterdam
Zelden werd de chaos op Schiphol zo duidelijk als zondag 2 april 2023.
En dan heb ik het niet over de drukte aan de balie, bij de bagageafhandeling of de douane, maar over de drukte in de lucht. Negen volbeladen toestellen landden op Rotterdam om na anderhalf uur door te vliegen naar Schiphol – een stukje van 40 kilometer.
Vanmorgen werd er met noordoosten wind alleen op de Kaagbaan geland en dat leidde tot extreme drukte in de lucht. Van 07.00 tot 11.00 uur landde er elke twee minuten een toestel op die baan. En dat betekende dat er in Leiden-Noord, Oegstgeest en Nieuw Vennep ook elke twee minuten een toestel op 600 tot 800 meter over de woonwijken vloog.
Ik kan me prettiger manieren bedenken om op zondagochtend gewekt te worden.
Misschien zijn de mensen rond Schiphol dit gewend (niet, red.), de bewoners bij Rotterdam The Hague Airport werden nu ook geconfronteerd met de gevolgen van de bedrijfsvoering van Schiphol: tussen 08.30 en 09.00 uur landden er negen toestellen (waarvan 8x KLM) op RTHA.
Laagvliegend vliegtuig nabij Rotterdam The Hague Airport. FOTO: BTV Rotterdam
Tussenlanding wegens drukte
Waar omwonenden op zondagochtend normaliter ‘slechts’ last hebben van stijgende toestellen, werd de rust aan Schiedamse zijde nu verstoord door die negen vluchten die even op de grond ‘on hold’ gezet moesten worden. Daarnaast vlogen tientallen toestellen rondjes op een hoogte van twee- tot vierduizend meter boven de Zuid-Hollandse eilanden.
De vliegtuigen die even op bezoek waren in Rotterdam mochten na anderhalf uur de reis naar Schiphol vervolgen inclusief passagiers. Toen ontstonden wat gaatjes in de file voor de Kaagbaan. En vanaf 11.00 uur ging de Aalsmeerbaan even open om de filedruk te verlichten.
Slechte weersomstandigheden?
RTHA liet, toen de toestellen eenmaal weer waren vertrokken, aan de pers weten dat deze vluchten “als gevolg van slechte weersomstandigheden” waren uitgeweken. Dit werpt de vraag op: Hoe serieus neemt de directie van RTHA de omwonenden nou eigenlijk?
Want er was volgens website BAS geen probleem met het weer op Schiphol. Sterker nog: er werd juist volop geland zoals ik hierboven al beschreef. Hét probleem was dat het gewoon te druk was: teveel landingen op hetzelfde moment. En dan wordt het te gevaarlijk.
Niemand wil uiteraard dat er vliegtuigen boven Leiden gaan botsen. Dus uitwijken naar Rotterdam. Daar kunnen overigens in totaal maar negen toestellen parkeren, meer ruimte is er simpelweg niet, dus hoeveel verschil die actie nu helemaal heeft gemaakt?
Onnodige extra herrie en vervuiling
Maar de gevolgen zijn wel groot: eerst negen onnodige landingen boven drukbevolkte woonwijken ten westen van RTHA en daarna weer vertrek richting Schiphol met extra uitstoot over de woonwijken ten oosten van de luchthaven en negen vluchten op 600 meter hoogte over Berkel, Pijnacker, Leidschendam en Leiden.
RTHA haastte zich nog wel te melden dat een en ander geen gevolgen had voor de reguliere dienstregeling op de luchthaven.
De vraag dringt zich op hoe Schiphol en het Ministerie van Infrastructuur nog kunnen spreken van RTHA als ‘uitwijkluchthaven van Schiphol in geval van calamiteiten’. Want wat was hier de calamiteit? Of is Rotterdam toch het afvoerputje van Schiphol als het er op aankomt, zoals zoveel omwonenden en ook bewonersvereniging BTV vrezen?
Bewoners eisen snel duidelijkheid
Er moet snel duidelijkheid komen over de rol die RTHA deze zondagochtend heeft gespeeld in het oplossen van de problemen op Schiphol. RTHA zou niet als overloop van Schiphol dienen, maar heeft vandaag de rol gehad van ‘buffer’ om het probleem in het Schiphol-luchtruim op te lossen.
Als er te weinig koffersjouwers zijn worden vluchten geannuleerd, maar als er te weinig plek op de landingsbaan is mag RTHA het oplossen. Een excuus van de Schipholdirectie aan de omwonenden van RTHA zou op zijn plaats zijn. Naast de afspraak dat dit eens was, maar nooit weer.
Auteur John Witjes is plaatsvervangend bewonersvertegenwoordiger Schiedam in de CRO-RTHA, het officiële overlegorgaan over het Rotterdamse vliegveld.
Naschrift
Schiphol liet het luchtverkeer deze ochtend volledig uit de hand lopen. Boven heel Nederland vlogen de toestellen in rondjes, wachtend op hun beurt om te mogen landen op Schiphol. Een aantal toestellen raakte daardoor in de problemen (door brandstof tekort) en moest landen op Zestienhoven, om korte tijd later weer op te stijgen richting Rotterdam.
De luchtverkeersleiding zorgt met dit gebrek aan planning niet alleen voor veel extra overlast rond Rotterdam en Leiden, maar veroorzaakt hiermee ook volledig overbodige extra milieuvervuiling en klimaatschade. Schiphol gooit de eigen problemen voor de zoveelste keer over de schutting naar de buren.
Bron: SchipholWatch, 2 april 2023 (John Witjes)