AD Online‘Geen extra vluchten op Rotterdam Airport als Schiphol ’s nachts op slot gaat’

De nieuwe koers van Schiphol, dat alle vluchten in de nacht wil schrappen, zal niet leiden tot extra vluchten op Rotterdam The Hague Airport. Dat verzekert de leiding van de luchthaven.

Schiphol-topman Ruud Sondag kondigde maandag aan dat de nationale luchthaven binnen twee jaar ’s nachts op slot gaat. Ook komt er een ban op vliegtuigen die veel lawaai maken en op privéjets. GroenLinks in Rotterdam vroeg direct een debat aan: de partij vreest dat een deel van die vluchten naar Rotterdam zal uitwijken.

Maar dat gebeurt niet, stelt de directie van de luchthaven. ,,Onze geluidsruimte zit vol, dus is er geen ruimte om vluchten over te nemen”, laat een woordvoerder weten. ,,We blijven de officiële uitwijkhaven van Schiphol bij calamiteiten en weersomstandigheden. Maar Rotterdam kan en zal niet structureel vluchten overnemen van Schiphol.” Dat geldt ook voor privé- en zakenjets. ,,Onze geluidsruimte zit vol, alle vliegtuigbewegingen tellen daarin mee.”

‘Zeer op onze hoede’

GroenLinks zegt er desondanks niet gerust op te zijn. ,,Ik ben bang dat een deel van wat straks niet meer naar Schiphol komt, deze kant op komt”, zegt raadslid Marvin Biljoen. Dat gevoel leeft ook bij actiegroep Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV). ,,In feite zit Rotterdam Airport vol, maar je weet het met deze luchthaven nooit”, zegt voorman Alfred Blokhuizen. ,,We zijn zeer op onze hoede.”

Het kabinet neemt in 2024 een besluit over hoeveel ruimte Rotterdam Airport de komende jaren krijgt. Wat de gemeente betreft moet de overlast omlaag. Biljoen: ,,Ik sluit niet uit dat Rotterdam Airport in het nieuwe luchthavenbesluit nu meer ruimte krijgt van de minister, om een deel op te vangen van wat niet meer naar Schiphol kan. Zeker nu het erop lijkt dat de nieuwe luchthaven bij Lelystad definitief niet opengaat.”

Laagvliegend vliegtuig FOTO: BTV Rotterdam

Laagvliegend vliegtuig FOTO: BTV Rotterdam

Stillere nacht

De directie van Rotterdam Airport zegt in aanloop naar het nieuwe luchthavenbesluit zelf ook te kiezen voor een stillere nacht. Zakenvluchten zullen niet meer opstijgen tussen 12 en 6 uur 's nachts, en niet landen tussen 2 en 6 uur. Commerciële vluchten kunnen alleen tussen zeven uur 's ochtends en 23 uur 's avonds worden gepland.

Rotterdam 's nachts wél langer open

(Naschrift redactie BTV)

De laatste stelling die de directie van RTHA noemt naar een stillere nacht beschouwt de BTV als klinkklare nonsens. Het is juist het tegenover gestelde. Sinds de eerdere vergunning (luchthavenbesluit) is verlopen in 2013 is een zogeheten omzettingsregeling van kracht. Gedurende de afgelopen 10 jaar is hier gesteld dat de luchthaven volledig gesloten zou moeten zijn tussen 23:00 en 07:00 uur. Hier zijn voor 'noodsituaties' uitzonderingen. Met deze regelgeving is door de luchthaven vrij creatief omgegaan waardoor er veel meer nachtvluchten worden toegelaten dan ooit bedoeld en vastgelegd in convonanten met de burger.
Let op: als er staat dat vluchten niet mogen opstijgen (vertrekken) dan mogen ze wel landen. En omgekeerd. Dus tussen 00:00 en 6 uur mag gewoon gevlogen worden in het huidige plan. Eerste de ene kant op, dan de andere kant. Het wordt gebracht als een gunst naar de omwonenden.

Bron: AD, 4 april 2023 

Gerelateerd:

File Schiphol geparkeerd op Rotterdam