Alsnog natuurvergunning geëist voor Rotterdam en Eindhoven
Milieuorganisatie MOB heeft formeel bezwaar aangetekend tegen het besluit dat Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport geen natuurvergunning hoeven aan te vragen.
Het kabinet heeft bepaald dat deze luchthavens mogen blijven opereren op basis van eerdere milieutoestemmingen. De MOB, (Mobilisation for the Environment), onder leiding van Johan Vollenbroek, is het hier niet mee eens en heeft samen met diverse andere organisaties, waaronder de BTV-Rotterdam, de stap naar de rechtbank in Arnhem gezet.
Volgens Vollenbroek zijn de vliegvelden sinds de jaren negentig gestaag gegroeid, wat heeft geleid tot een toename van het aantal vliegtuigbewegingen. Dit resulteert in een grotere negatieve impact op de omliggende natuur. Hij wijst erop dat de schadelijke effecten niet alleen voortkomen uit stikstofneerslag, maar ook door geluid- en lichtverstoringen die het leven van vogelsoorten beïnvloeden. Hierdoor is volgens hem een natuurvergunning noodzakelijk voor de legale exploitatie van beide luchthavens.
In juni stelde de toenmalige demissionaire minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) dat zij een maximum voor de stikstofuitstoot (NOx) van het vliegverkeer zal opleggen, maar ze benadrukte ook dat 'bestaande rechten' niet kunnen worden ingetrokken. Daarom is volgens haar een verplichting tot het aanvragen van een natuurvergunning niet aan de orde.
Bron: AD, 2 augustus 2024