Vliegveld wil grotere vliegtuigen en meer kerosinewagens, Schiedam is tegen

Rotterdam The Hague Airport wil de mogelijkheid hebben om meer vliegtuigen en helikopters proef te laten draaien, ook willen ze meer kerosinewagens over het vliegveld laten rijden.

Schiedam uit zorgen over uitbreidingsplannen Rotterdam The Hague Airport

Schiedam uit zorgen over uitbreidingsplannen Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft een omgevingsvergunning aangevraagd om haar activiteiten op de grond uit te breiden. Het vliegveld wil onder meer meer vliegtuigen en helikopters de mogelijkheid geven om proef te draaien en het aantal kerosinewagens op het terrein verhogen. Deze plannen stuiten op weerstand in de regio, vooral bij de gemeenteraad van Schiedam, die vreest voor extra overlast voor omwonenden. 

Uitbreiding van grondgebonden activiteiten

De vergunningsaanvraag van RTHA richt zich specifiek op zogenaamde ‘grondgebonden’ activiteiten. Dit houdt in dat het niet gaat om meer vliegbewegingen, maar om wat er op de luchthaven zelf gebeurt: meer tankwagens met vliegtuigbrandstof, grotere toestellen die meer passagiers kunnen vervoeren, en meer toestellen die hun motoren op de grond mogen testen. Volgens de luchthaven zijn deze aanpassingen nodig om de bedrijfsvoering efficiënter te maken en in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.

Zorgen over geluid en overlast

Binnen de Schiedamse gemeenteraad bestaat grote zorg over de mogelijke gevolgen van deze uitbreidingen. Raadslid Yorick Haan (GroenLinks) stelt dat elke vorm van groei van het vliegveld leidt tot meer overlast: “Er wordt lawaai over ons uitgestort. We worden erdoor wakker geschud,” aldus Haan tijdens een recente raadsvergadering. De angst leeft dat de uitbreiding van activiteiten op de grond direct zal leiden tot meer geluidshinder en vervuiling voor de omliggende wijken.

Niet alle raadsleden delen deze zorgen. Youri Volkman (VVD) vindt dat Schiedam zich niet moet bemoeien met plannen die niet op haar eigen grondgebied plaatsvinden. Ook het college van burgemeester en wethouders was aanvankelijk terughoudend met het indienen van een officiële zienswijze. Toch heeft een meerderheid van de raad, onder aanvoering van Haan, besloten wel een formele reactie te sturen. “Als we niks zeggen, krijgen ze alle ruimte,” is het gevoel bij de tegenstanders.

Vertraging luchtvaartbesluit

Naast de huidige vergunningsaanvraag loopt er nog een ander traject: het nieuwe luchtvaartbesluit, dat gaat over het aantal toegestane vluchten vanaf RTHA. Dit besluit heeft vertraging opgelopen, maar wordt naar verwachting voor de zomer afgerond en aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarna volgt behandeling in de Tweede Kamer. De Schiedamse raad heeft aangekondigd ook bij deze besluitvorming haar bezwaren opnieuw kenbaar te maken.

Reactie BTV Rotterdam

De Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) blijven kritisch over de uitbreidingsplannen van RTHA. Zij wijzen op het gebrek aan draagvlak onder omwonenden voor verdere groei en benadrukken dat elke uitbreiding van activiteiten, of het nu om vluchten of grondactiviteiten gaat, de leefbaarheid in de regio verder onder druk zet.

Conclusie

De uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport zorgen voor verdeeldheid in de regio. Waar de luchthaven inzet op modernisering en efficiëntie, maken inwoners en lokale politici zich zorgen over toenemende overlast. De komende periode zal duidelijk worden in hoeverre de bezwaren van Schiedam en andere omwonenden worden meegenomen in de besluitvorming rond de vergunning en het luchtvaartbesluit

Bron: DitIsTwee.nl, 17 april 2025.