IATA start campagne GreenWashing
Wereldluchtvaartorganisatie IATA start een grote campagne tegen zogeheten ‘vliegschaamte’. Door duurzame initiatieven binnen de luchtvaartsector onder de aandacht te brengen moet een weerwoord worden gegeven aan milieuclubs en linkse politici.
Kijk, dit heet GREEN WASHING
Iedereen weet dat vliegtuigen enorm vervuilen. Ze slurpen brandstof enerzijds en spuwen anderzijds een grote wolk van herrie, stikstof, NoX, Co2 en roet uit.
Het probleem is zo groot dat Europa serieus te maken heeft met een CO2 en Stikstof (NOx) probleem. De oplossingen waar nu aan gewerkt wordt zijn kleinschalig. Het vliegverkeer ontspringt steeds met subsidie de dans, maar natuurlijk is de luchtvaartlobby zich bewust van de vuilspuiterij die de toestellen veroorzaken. Steeds meer reizigers zijn er zich van bewust dat hun 'ecologische voetafdruk' negatief wordt beïnvloed door gebruik te maken van vliegtuigen. Dat geeft de reiziger terecht een 'vliegschaamte'. Hij/zij moet goed nadenken over de gevolgen van zijn handelen.
Vliegtuiglobby weet het zeker: vliegschaamte komt niet door het vliegtuig, maar door de mensen die de vervuiling melden!
Schijnverantwoordelijk
Zoals je kunt verwachten legt de vliegtuiglobby de verantwoordelijk niet bij zichzelf maar bij de partijen die hier melding van maken. Vanuit optiek van de luchtvaartlobby moet "Vliegschaamte" worden bestreden. Een normaal denkend mens zou verwachten dat de oorzaak (vliegtuigen) moeten worden bestreden, maar zo werkt het niet in de luchtvaartkringen. Dus de reclamejongens worden aan het werk gezet. Zij schilderen de luchthaven af als een oase van milieuvriendelijkheid. Daarmee hoopt men de aandacht van het echte probleem af te leiden: er moet gewoon minder worden gevlogen, niet méér. Vervolgens wordt glashard een onjuist getal afgegeven over het beperkte aandeel dat luchtvaart heeft in de CO2 uitstoot en luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden spelen de rol van zielepiet.
Voorbeeld greenwashing
Hieronder een bericht uit een lokale nieuwssite die zich liet lenen/inhuren voor de PR van Rotterdam The Hague Airport. Lees het bericht eens kritisch. Dit is GreenWashing ten voeten uit. Er wordt een likje groene verf gesmeerd over een hoop vervuiling.
Dit is GreenWashing ten voeten uit. Er wordt een likje groene verf gesmeerd over een hoop vervuiling.
De geel gemerkte passages geven aan wat er gebeurt:
- De kopregel pronkt met de naam van het vliegveld en het woord ‘Duurzaam’. Dat geeft de lezer een goed gevoel.
- Alternatieve reisvormen worden terloops weggezet als onbruikbaar. ("uren reizen met de trein")
- Vervolgens is het hele artikel vol vage informatie waarmee je alle kanten opkunt.
- De TU wordt er bij gehaald als autoriteit.
- Maar deze TU biedt slechts ‘misschien’ een oplossing. Dus ‘misschien ook niet’.
- Wetenschappers 'gaan kijken'. Met kijken bereik je niets, dat is een loze belofte. Wetenschap is een exact beroep met harde doelstellingen.
- Vervolgens wordt het woord ‘duurzamer’ er weer tegenaan gegooid maar er is nog steeds niet gesproken over een oplossing.
- Tot slot gaan ze wat 'proberen' (dat kan slagen of mislukken), maar ze hopen 'over tien jaar' een vervanging te hebben. Kortom, over 10 jaar eens terugkomen met de vraag of er wat is gebeurd.
Met deze nutteloze informatie “hoopt” het vliegveld weer tien jaar bestaansrecht af te dwingen.
Doelstelling: met deze nutteloze informatie “hoopt” het vliegveld weer tien jaar bestaansrecht af te dwingen, want dan komen ze (misschien) wel met een oplossing. Of niet.
Laten we allen alert zijn op deze flauwekul.
Deze waarschuwing staat niet voor niets, want de Wereldluchtvaartorganisatie IATA start een grote campagne tegen zogeheten ‘vliegschaamte’. Door duurzame initiatieven binnen de luchtvaartsector onder de aandacht te brengen moet een weerwoord worden gegeven aan milieuclubs en linkse politici. Het is dus een internationaal beleid van de luchtvaartlobby. De berichten zullen in de toekomst ongetwijfeld minder knullig worden als hierboven, want er wordt zeer veel geld besteed aan het verspreiden van 'fake news'.
Andere vormen van Greenwashing van Rotterdam The Hague Airport zijn:
- Huisvesting bieden aan studenten die uit CO2 'biokerozine' moeten bedenken. Garantie tot aan de deur
- Een shuttlebus vanaf de terminalhal naar het vliegtuig laten rijden die elektrisch is aangedreven. Dat ding rijdt enkele honderden meters per dag om pasagagiers af te leveren bij een toestel dat bijdraagt aan de megatonnen CO2 uitstoot. Dat staat niet in verhouding
- De terminalhal uitbreiden en er een (groen) grasdak op leggen. Alsof dat dat kan compenseren dat er straks meer dan 2.000.000 reizigers worden vervoerd.
- Een bedrijf aantrekken uit elders uit de stad en dan zeggen dat je voor werkgelegenheid zorgt, behoort niet tot 'greenwashing' maar is wel één van de vele onwaarheden die het vliegveld verspreid.
Geraadpleegde artikelen
InDeBuurt 19 november 2019
Luchtvaartnieuws 6 november 2019
Klikmaatneutraalvliegen blijft fatamorgana
Nieuw onderzoek genadeslag voor uitbreidingsplannen RTHA
Duurzaamnieuws: 2 april 2019 (De klimaatimpact van de Nederlandse luchtvaartsector verdubbelt de komende dertig jaar, tenzij de overheid nu ingrijpt.)
7 oktober 2019 - Krimp Luchtvaart onvermijdelijk