afslag Rotterdam Airport (zonder The Hague)Steun voor naam “The Hague” kalft af

In eerdere Raadsvergaderingen in Den Haag werd in 2022 en januari 2023 door kritische raadsleden de vraag gesteld waarom de naam van deze stad is gekoppeld aan de Rotterdamse luchthaven.

Aanleiding

Aanleiding voor deze vraag is dat dit vliegveld steeds vaker op negatieve wijze in het nieuws komt. Overlast, vervuiling, enorme consumptie van fossiele brandstoffen en de bijdrage aan de klimaatverandering worden door meerdere politieke partijen niet gezien als een reclame. De activiteiten van dit vliegveld staan bovendien haaks op het beleid van de Gemeente Den Haag.1)

In de commissievergadering van 22 februari 2023 heeft wethouder Saskia Bruines de commissie Bestuur de toezegging gedaan om bij The Hague & Partners navraag te doen over het aantal bezoekers die van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) als destinatie Den Haag aandoen en hier ook verblijven. The Hague & Partners heeft aangegeven niet over deze cijfers te beschikken. De wethouder heeft vervolgens ook bij het Ministerie van I&W en RTHA navraag gedaan. Ook het Ministerie van I&W heeft aangegeven niet over deze cijfers te beschikken. RTHA heeft aangegeven dat de meest recente bruikbare cijfers waarbij een uitsplitsing is gemaakt voor Den Haag dateren uit 2017. Hierbij geleidt de wethouder de ontvangen cijfers door aan de commissie.

Motivatie wethouder

De wethouder gaf als motivatie aan dat de stad trots moest zijn op deze toevoeging aan de naam van het vliegveld. Hiervoor is ruim 10 jaar geleden een fors bedrag betaald om de stad Den Haag te promoten. Onbevestigde berichten spreken over 1 miljoen euro die Gemeente Den Haag uitgaf om “The Hague” op de gevel te laten pronken.
De snel krimpende groep voorstanders van de luchthaven voerden aan dat het koppelen van de naam ‘The Hague’ zou zorgen voor een aanzienlijke toename van het aantal toeristen die naar Den Haag komen. Dit is een beeld dat met name door de luchthaven zélf wordt geschetst.

2017 feiten en cijfers

Fragment van document 'Feiten & cijfers 2017' van RTHA.

Daarnaast zou het bijdragen aan congresbezoeken in deze stad. Dat zou de investering in de naam rechtvaardigen. Uiteindelijk bleek geen van de politici of ambtenaren over de juiste cijfers te beschikken en is een rapportage opgevraagd. Dit rapport, met de meest actuele cijfers uit 2017 is afkomstig van de luchthaven zelf, geeft een bedroevend aantal overnachtingen weer. Deze zijn uitgedrukt in enkele stuks op jaarbasis.

48 van de 1.420.000

In de Hotelmarktanalyse 2018 van The Hague Marketing Bureau werden totaal ongeveer 1,42 miljoen hotelovernachtingen in Den Haag geregistreerd in 2017. Hiervoor waren in totaal 6.389 hotelbedden beschikbaar.
Het aantal hotel overnachtingen die werden geboekt door reizigers van Rotterdam The Hague Airport kwam op 35 stuks in deze periode. Daarbij kwamen andere overnachtingen als B&B, 13 stuks. Het totaal aantal van 48 overnachtingen van het totaal van 1.420.000 zou deze investering moeten rechtvaardigen.

 Hotel overnachtingen in Den Haag vanaf RTHA geboekt.

Slechts 35 hotel overnachtingen en 13 B&B's werden in Den Haag vanaf RTHA geboekt. (2017)

Opmerkelijk is dat de Haagse VVD juist overtuigd was dat de investering die de Gemeente Den Haag heeft gedaan om hun naam aan het vliegveld te koppelen een juiste investering was, juist omdat het zoveel extra toeristen zou opleveren. Dit blijkt niet het geval.

Congresbezoekers

Zakelijke bestemmingen Den Haag vanaf RTHA (2017)

Volgens opgaven van RTHA zouden 44 personen in 2017 Den Haag met een zakelijk motief hebben bezocht.

Het aantal reizigers dat via RTHA naar Haagse congressen met 44 stuks nóg minder te zijn dan de toeristen. Dit is logisch, want RTHA heeft met name reisbestemmingen naar ‘zonbestemmingen’. Vanuit steden als Faro, Ibiza en Mallorca blijkt geen belangstelling te bestaan om een bestemming in Rotterdam of Den Haag te boeken, tenzij het een terugkerende vakantieganger uit Nederland is. Bestemmingen als Londen, Brussel en Parijs zijn afstanden die vaak veel comfortabeler per trein of auto kunnen worden afgelegd. De meest logische luchthaven is voor dit doel Schiphol, 40 treinkilometers vanaf de aankomsthal naar het centrum Den Haag.

Regeringsvluchten

In 2017 zijn er geen geregistreerde regeringsvluchten gemaakt vanaf Rotterdam The Hague Airport, meldt de zoekmachine. Rotterdam The Hague Airport is namelijk niet de officiële luchthaven voor regeringsvluchten. Voor regeringsvluchten wordt over het algemeen gebruik gemaakt van Luchthaven Schiphol. Het is mogelijk dat er in 2017 wel vluchten met regeringsfunctionarissen zijn uitgevoerd vanaf Rotterdam The Hague Airport, maar deze zouden dan zijn uitgevoerd met chartervluchten of commerciële vluchten van luchtvaartmaatschappijen en niet als officiële regeringsvluchten.
Het aantal regeringsvluchten is in de afgelopen jaren landelijk gezien toegenomen. Hierover is een forse rel ontstaan omdat deze kleinere zakenjets tot 10 x meer vervuilen dan de reguliere vliegtuigen. Het leidde zelfs tot acties op Schiphol door demonstranten. De inzet van deze regeringstoestellen, juist op de vaak zeer korte afstanden is om die reden zeker geen argument om ‘trots’ te zijn op de Haagse bijdrage in de exploitatie van dit vliegveld.

Bewegwijzering veranderd

Terwijl de discussie over de naam Rotterdam The Hague Airport voortzet, is Rijkswaterstaat bezig met de herinrichting van de A13, dat toevallig dit vliegveld passeert. Recentelijk zijn portalen geplaatst met nieuwe bewegwijzering. Opmerkelijk is dat de afslag al enige tijd is hernoemd naar “Rotterdam – Airport”. Vroeger stond hier “Rotterdam – The Hague”. Het is een meevaller voor de maatschappelijk kritische partijen in Rotterdam, want de kosten om de rest van letters te verwijderen zijn hiermee teruggebracht. Overigens, reizigers die een ticket kopen naar dit vliegveld zien altijd als eindbestemming staan 'RTD'. Dit staat voor 'Rotterdam'.

A13 afslag Rotterdam Airport

Op de recent geplaatste bewewijzeringsborden is "The Hague" al verdwenen. 

Wordt vervolgd...

Bron: DenHaag.raadsinformatie.nl. Gepubliceerd: 11 maart 2023

BijlagePassagiersonderzoek Inbound Den Haag

Toelichting:

1) De Gemeente Den Haag heeft verschillende beleidsmaatregelen om vervuiling en energieverspilling te voorkomen. Hieronder vindt u twee voorbeelden, die beslist haaks staan op de activiteiten die op RTHA worden uitgevoerd.
• Het Haags Klimaatpact: De gemeente heeft het Haags Klimaatpact opgesteld om samen met andere partijen in de stad te werken aan een duurzame toekomst. Het pact bevat verschillende doelen en acties om de CO2-uitstoot te verminderen, energie te besparen en duurzame energie op te wekken.
• Stimuleren van duurzaam gedrag: De gemeente wil inwoners en bedrijven stimuleren om duurzamer te leven en te werken. Dit doet zij onder andere door het verstrekken van subsidies voor energiebesparende maatregelen en het organiseren van campagnes om bewustwording te creëren.
Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van de Gemeente Den Haag is te vinden op de website www.denhaag.nl/duurzaam .