Provincie: Overlast Rotterdam The Hague Airport moet omlaagAD

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) moet van de provincie Zuid-Holland de overlast reduceren. Daarbij gaat het zowel om geluid als de uitstoot van fijnstof en ultrafijnstof. Dat zei gedeputeerde Willy de Zoete (ChristenUnie/SGP) vanavond tijdens een debat over de nieuwe luchtvaartnota.

De onlangs door het rijk uitgebrachte nota over de toekomst van de luchtvaart in Nederland baart de provincie zorgen. Gevreesd wordt voor meer overlast, niet alleen van RTHA maar ook van Schiphol, dat een extra startbaan wil aanleggen die ook Zuid-Holland meer herrie bezorgt. ,,Het niveau van hinder is hier op dit moment al te hoog”, zegt De Zoete. ,,Dat is voor bewoners niet alleen vervelend om te ervaren, maar ook slecht voor de gezondheid.”

Gedeputeerde Willie de Zoete

Probleem

Het rijk zet in de conceptnota de deur op een kier voor verdere groei van de Rotterdamse luchthaven. Niet alleen door RTHA voor het eerst te noemen als eventuele overloop voor vakantievluchten die Schiphol in de toekomst niet kan verwerken. Minister Cora van Nieuwenhuizen wil ook ook de zogeheten geluidsruimte op de regionale luchthaven ‘opknippen’. ,,Daarmee veroorzaakt ze een probleem”, zegt De Zoete.

Eérst moet de hinder omlaag, pas dan kan worden besproken of groei nodig en mogelijk is.

Dat zit zo: de commerciële en maatschappelijke luchtvaart delen in Rotterdam de maximale hoeveelheid geluid die ze mogen maken. Als het aan de minister ligt, krijgen traumaheli’s straks hun eigen geluidsruimte. Bij een toename ontstaat de situatie dat de helikopters niet het hele jaar kunnen vliegen omdat de extra vluchten niet langer worden afgeroomd van de burgerluchtvaart. Maar het aantal vakantievluchten kan wel groeien. ,,Dat lijkt mij onverstandig”, zegt De Zoete. ,,Eerst moet de hinder omlaag, pas dan kan worden besproken of groei nodig en mogelijk is.”

Het standpunt van gedeputeerde staten wordt binnenkort aan de minister gestuurd.

bron: AD, 10 juni 2020