19 maart 2014 zijn de gemeenteraadsverkiezingen Rotterdam.Stemwijzer Rotterdam

Hieronder de standpunten over Rotterdam The Hague Airport van de diverse ROTTERDAMSE partijen.

Klik hier voor de standpunten van politieke partijen LANSINGERLAND.

Partij:

Standpunt betreffend Rotterdam The Hague Airport (RTHA):

 
PvdA

Rotterdam beschikt met haar vliegveld over een belangrijke toegangspoort naar de wereld. Het is ook een banenmotor. Met het vliegveld willen we de komende periode werkgelegenheidsprojecten ontwikkelen om jong en oud richting werk in horeca, logistiek, techniek en beveiliging te helpen. De PvdA Rotterdam blijft staan voor naleving van de afspraken over geluidsoverlast en milieunormen.

 duim-neer

Leefbaar Rotterdam Vliegveld RTHA wordt niet genoemd.  duim-neer
VVD

De VVD wil dat Rotterdam/The Hague Airport beter bereikbaar wordt: voor reizigers, maar ook om de exploitatie ervan te kunnen verbeteren. De busverbinding die nu van Centraal Station, via Overschie naar de luchthaven gaat, is inefficiënt en ineffectief voor een luchthaven van allure. Rotterdammers hebben veel profijt van een goed bereikbare en groeiende luchthaven.
De VVD pleit voor een moderne Airport shuttle.

duim-neer

D66

Rotterdam/The Hague Airport: groei binnen grenzen. Idealiter zou D66 Rotterdam kiezen voor een locatie waar er minder last is van geluidsoverlast. D66 Rotterdam realiseert zich ook dat verplaatsen van het vliegveld naar bijvoorbeeld de maasvlakte op korte termijn niet te realiseren is. Daarbij komt dat de huidige locatie niet ver gelegen is van de centra van Rotterdam, Den Haag, Delft en de wijdere regio zoals Zoetermeer, Gouda en Dordrecht.
D66 wil dat het profiel als zakelijk vliegveld behouden blijft. Daarmee draagt de luchthaven bij aan de aantrekkelijkheid van Rotterdam als vestigingsplaats van bedrijven. Echter, het economische belang van de uitbreiding van de luchthaven is beperkt, want het vliegverkeer gericht op toeristen is vooral uitgaand toeristenverkeer, dus Nederlanders die in het buitenland op vakantie gaan en terugkeren. Het aantal buitenlandse toeristen dat via Rotterdam ons land bezoekt is beperkt. Binnen de huidige geluidzone kan de luchthaven nog groeien, vooral als er stillere vliegtuigen gebruikt worden. Om vergroting van de geluidsoverlast en CO2-uitstoot te voorkomen is D66 geen voorstander van verruiming van de geluidzone.

duim-op

GroenLinks

Geen uitbreiding Rotterdam-The Hague Airport - De geluidsoverlast van Rotterdam-The Hague Airport wordt beperkt. Het vliegveld breidt niet uit en er vinden geen nachtvluchten meer plaats.

duim-op

CDA Vliegveld RTHA wordt niet genoemd.  duim-neer
SP

De geluids- en milieu-overlast van Rotterdam-The Hague Airport moet omlaag. Voor commerciële helihavens is geen plek in Rotterdam.

duim-op

CU/SGPCU/SGP  Vliegveld RTHA wordt niet genoemd.  
Partij voor de Dieren Rotterdam maakt zich er sterk voor om nachtvluchten van en naar Rotterdam The Hague Airport aanzienlijk te beperken. duim-op
ROP Vliegveld RTHA wordt niet genoemd.  duim-neer
OPA Rotterdam Voor veel bedrijven is de luchthaven Rotterdam een extra stimulans om zich te vestigen in Rotterdam, dus dan moet ook deze luchthaven de mogelijkheid krijgen om overdag meer vluchten te laten uitvoeren. duim-neer
Lijst Van Gerdingen Rotterdam The Hague Airport heeft de ambitie de beste regionale luchthaven in Nederland te zijn en op Europees niveau te behoren tot de beste van zijn soort.

Rotterdam The Hague Airport wil de glanzende voordeur voor onze steden en regio zijn. Heel concreet betekent dit dat er op dit moment, behalve verdere ontwikkelingen van het aantal bestemmingen, een begin is gemaakt met en totale herinrichting van het luchthaventerrein. Goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer is dan ook vanzelfsprekend.

duim-neer
Seniorenpartij Rotterdam Vliegveld RTHA wordt niet genoemd.  duim-neer
Libertarische Partij Rotterdam

Te veel sectoren in dit land zijn overgereguleerd en de toerisme- en transportsectoren vormen daarop geen uitzondering. De LP ziet daarom graag dat de vervoersmarkt volledig wordt vrijgegeven. Als de beperkingen op de vervoersmarkt worden opgeheven kunnen de prijzen ook omlaag, wat Rotterdam weer aantrekkelijker maakt voor toerisme.

duim-neer

Nida

Vliegveld RTHA wordt niet genoemd.

 

 duim-neer