Rodi‘Vliegtuiglawaai kun je niet negeren’

Alfred Blokhuizen vindt het niet zo vreemd, dat omwonenden van luchthavens gevoeliger zijn voor vliegtuigherrie dan twintig jaar geleden. Dat de overlast erger wordt ervaren, blijkt uit onderzoek van het RIVM.

RIVM

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) constateert dat het geluid van opstijgende en landen vliegtuigen steeds meer zorgt voor ergernis en frustratie, vooral als er sprake is van onderbroken nachtrust. Niet alleen rond Schiphol is dat het geval. Zeker ook rond Rotterdam The Hague Airport en de vliegvelden van Eindhoven en Maastricht is er toegenomen irritatie.

Zwaarder, lager, langer

Alfred Blokhuizen begrijpt dat goed. “Er is veel meer vliegverkeer en ook met zwaardere toestellen, die ook langer en laag vliegen,” zegt de voorzitter van de Bewonersgroep Tegen Vliegtuigoverlast (BTV). “Vooral de pieken zijn erg. Het haalt je altijd uit je goeie doen. Je kunt het lawaai niet negeren. Je stopt met praten, anders versta je elkaar toch niet. Je wordt er wakker van, het haalt je uit je diepe slaap. Het lawaai komt van boven en kan niet worden gedempt. Het is allemaal al veel eerder uitgezocht. De overheid moet er bekend mee zijn,” zegt hij.

“Doordat het onvoorspelbaar is, gaat het je steeds meer irriteren, ook omdat je er geen invloed op hebt. Daar komt de arrogante houding van de vliegsector bij. Dat maakt mensen steeds bozer,” zegt Alfred Blokhuizen. Daarmee geeft hij een verklaring voor de toegenomen onvrede, die de RIVM achterwege laat. Onderzoeker Abhishek Sahai beperkt zich tot de conclusie dat de ervaren overlast groeit. “Dat zien we ook bij wegverkeer en zelfs bij de hinder die mensen ervaren van hun buren. Bij vliegtuigherrie is de toename wel extra duidelijk,” zegt de RIVM-onderzoeker.

Manifestatie sluit RTHA - Foto: BTV-Rotterdam

Het RIVM heeft de ervaren hinder in 2002 vergeleken met die in 2020. Door de coronapandemie waren er minder vliegbewegingen en toch was de overlast in 2020 omvangrijker. De overlast door vliegverkeer leidde zelfs tot demonstraties bij luchthavens.

De ernstige hinder blijkt volgens het RIVM uit negatieve gevoelens van omwonenden, zoals ergernis, ontevredenheid, agitatie en machteloosheid. Slaapverstoring kan ook leiden tot gezondheidsklachten zoals hart- en vaatziekten. Vliegtuigen maakten vroeger meer lawaai. Omdat ze ‘stiller’ zijn geworden, passen er meer vluchten binnen een geluidsnorm. Daardoor wordt continu overlast ervaren.

Bron: Schiedams Nieuws (Rodi), 2 maart 2023.