Nieuwe studie toont aan: vliegtuig lawaai slecht voor je hart
Mensen die dicht bij luchthavens wonen en daardoor te maken krijgen met de hoge geluidniveaus van vliegtuigen lopen een groter risico dat hun hart slecht functioneert.
Hierdoor neemt de kans op hartaanvallen, levensbedreigende hartritmestoornissen en beroertes toe. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Britse wetenschappers in het Journal of the American College of Cardiology (JACC).
Uit dit recente wetenschappelijk onderzoek blijkt dat blootstelling aan vliegtuiglawaai kan leiden tot ernstige hartproblemen. Dit onderzoek, gepubliceerd in het Journal of the American College of Cardiology, toont aan dat mensen die in de buurt van grote luchthavens wonen en 's nachts worden blootgesteld aan geluidsniveaus van 45 decibel of hoger, een 7% grotere hartmassa hebben en 4% dikkere hartwanden. Deze veranderingen in de hartstructuur worden geassocieerd met een verhoogd risico op ernstige hartproblemen, aldus het rapport.
Situatie rond Rotterdam The Hague Airport
Ook rond Rotterdam The Hague Airport ervaren veel omwonenden overlast van vliegtuiglawaai. Hoewel er geen specifieke cijfers worden genoemd in het onderzoek, is het aannemelijk dat bewoners in bijvoorbeeld Schiedam, Overschie, Schiebroek, Hillegersberg en Lansingerland vergelijkbare gezondheidsrisico's lopen. Het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport zorgt niet alleen voor geluidsoverlast, maar mogelijk dus ook voor ernstige gezondheidseffecten op lange termijn.
Vliegtuigoverlast rond Rotterdam The Hague Airport neemt zorgwekkende vormen aan
De situatie rond Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt steeds nijpender voor omwonenden. Het aantal meldingen van overlast is in het afgelopen jaar met maar liefst 60% gestegen naar 160.000, ondanks een nieuwe telmethode die het aantal meldingen zou moeten verminderen. Deze explosieve toename is des te alarmerender omdat slechts 4 tot 10 procent van de gehinderde gezinnen daadwerkelijk een melding doet.
Slaapverstoring groot probleem
Uit recent onderzoek van de GGD Rotterdam-Rijnmond blijkt dat bijna de helft van alle omwonenden matig tot ernstig last heeft van vliegtuiglawaai. Nog zorgwekkender is dat van de ernstig gehinderde burgers ruim driekwart kampt met slaapverstoring. In 2023 werden maar liefst 46.688 meldingen gedaan bij de DCMR van gezinnen waar hun nachtrust werd verstoord door vliegtuiglawaai. Dit aantal ligt in de praktijk veel hoger omdat uit eerder onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de getroffen gezinnen geen meldingen meer doet omdat de DCMR niet mag handhaven.
Gebroken beloftes
Deze situatie staat in schril contrast met eerdere afspraken. In 2009 werd een convenant gesloten waarin het aantal nachtvluchten werd beperkt tot 849. Echter, vorig jaar vonden er ongeveer 1.400 nachtvluchten plaats. De luchthaven heeft zich eenzijdig niet aan deze afspraak gehouden, wat het vertrouwen in de luchthavendirectie ernstig heeft geschaad.
Stille vliegtuigen?
De inzet van ze zogenaamde ‘stille vliegtuigen’ blijkt geen optie, omdat de nieuwe type vliegtuigen alleen in theorie stiller zijn en hun geluidsproductie vele malen hoger liggen dan de norm die de Wereld Gezondheids Raad (WHO) voorschrijft. De enige manier om deze bedreigende situatie te keren is: minder vliegen.
Alternatief plan: Ruim baan voor Rotterdam
Gezien deze zorgwekkende onderzoeksresultaten is het des te belangrijker om alternatieven te overwegen voor de huidige luchthaven. Het plan "Ruim baan voor Rotterdam" biedt een interessant perspectief. Dit plan stelt voor om het luchthaventerrein te transformeren tot een duurzame en leefbare wijk. Voordelen van dit plan voor bewoners:
- Drastische vermindering van geluidsoverlast en luchtvervuiling
- Meer groen en recreatiemogelijkheden in de omgeving
- Nieuwe woningen in een tijd van woningnood
- Verbeterde gezondheid en welzijn door minder blootstelling aan vliegtuiglawaai
Ook voor de huidige exploitant van het luchthaventerrein biedt dit plan kansen:
- Mogelijkheid om te investeren in duurzame gebiedsontwikkeling
- Uit een opgestelde economische analyse blijkt dat dit plan op termijn een miljarden rendement geeft, ten opzichte van de verlieslatende vliegactiviteiten op RTHA.
- Positieve bijdrage aan de leefbaarheid van Rotterdam
- Kans om goodwill te kweken bij omwonenden en lokale overheden
Door het luchthaventerrein te herontwikkelen kunnen we niet alleen de gezondheidsrisico's voor omwonenden verminderen, maar ook bijdragen aan een duurzamere en leefbaardere stad. Het is tijd dat we de gezondheid van onze inwoners vooropstellen en serieus nadenken over alternatieven voor Rotterdam The Hague Airport.
Voordelen voor alle partijen
Voor bewoners betekent dit plan een einde aan de overlast, meer groen, betere leefbaarheid en nieuwe woonmogelijkheden. Voor de huidige exploitant van het luchthaventerrein biedt het kansen voor duurzame herontwikkeling en potentieel hogere opbrengsten op lange termijn.
Als BTV-Rotterdam zien we dit plan als een win-win situatie voor alle betrokkenen. Het is tijd om serieus na te denken over de toekomst van dit gebied en de gezondheid en welzijn van de omwonenden voorop te stellen.
Voor meer informatie over dit veelbelovende alternatief, bezoek de website ruimbaanvoorrotterdam.nl/.
Bron:
- Journal of the American College of Cardiology, 8 januari 2025
- Download rapport hier
- Dowload Nederlandse (robot) vertaling hier
Gerelateerd:
- Ruimbaan voor Rotterdam - het alternatief voor een vliegveld
- Slaapverstoring door vliegtuigoverlast: Een groeiend probleem rond Rotterdam The Hague Airport
- Bewonersvereniging BTV doet beroep op Nationale Ombudsman
- MOB met BTV opnieuw naar de rechter om vrijstelling natuurvergunningen
- GGD: "Slaapproblemen en hartkloppingen: zorgen over gezondheid omwonenden Rotterdam The Hague Airport