Over luchtvaart
Waar gaat het naartoe met de luchtvaartindustrie?
De luchtvaart krijgt enorme klappen door de coronacrisis. Pas over anderhalf jaar verwachten experts de eerste tekenen van herstel. Hoe gaat het tot die tijd? De scenario’s voor vliegtuigbouwers, luchtvaartmaatschappijen, reizigers en het milieu.
'Vliegen is veel te goedkoop en dat is onhoudbaar'
De luchtvaartsector draait op subsidies en belastingvoordelen. Hou daarmee op, schrijft Bart de Koning. Zelfs de klant zal profiteren van duurdere maar eerlijke ticketprijzen.
Schiphol matst overstappers en jij betaalt de rekening.
Als Schiphol een prostituee was, dan was KLM haar pooier. Bijna alle geldstromen op Schiphol, van de peperdure kopjes koffie tot een super-de-luxe bagagesysteem, komen ten goede aan het businessmodel van KLM. De economische meerwaarde daarvan lijkt beperkt.
Vliegtuiglawaai is slecht voor het hart
Wonen nabij een luchthaven wonen slapen niet alleen slechter maar hebben ook een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en een beroerte.
Deze geldstromen richting de luchtvaartindustrie zagen wij nog over het hoofd
Het onderzoek naar antwoord op de vraag wat een vliegticket zo goedkoop maakt, bood geen compleet overzicht van de wirwar aan geldstromen die in lucht opgaan. Daarom vroegen we hulp aan onze lezers: welke hebben we gemist?
Econoom Manshanden: ‘Het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo’
Vorige week werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald.
Klimaatneutraal vliegen blijft fata morgana
De luchtvaart groeit als kool. Bij ongewijzigd beleid produceren vliegtuigen in 2070 evenveel broeikasgassen als alle andere economische sectoren wereldwijd bij elkaar. TW sprak drie luchtvaartexperts over de vraag: zal klimaatneutraal vliegen ooit mogelijk zijn?