Bomen planten om vluchten te compenseren? ‘Dat werkt misleidend’
De klimaatschade van de luchtvaart volledig uitbannen, dat lukt voorlopig niet. Die schade compenseren door ervoor te betalen kan wel.
De klimaatschade van de luchtvaart volledig uitbannen, dat lukt voorlopig niet. Die schade compenseren door ervoor te betalen kan wel.
Een batterij is zo zwaar dat een vliegtuig er nauwelijks mee de lucht in komt, althans voor langere vluchten.
Het is al bewezen dat het kan: vliegen op groene waterstof. Maar het duurt nog decennia voor dit op grote schaal gebeurt.
Het lijkt de eenvoudigste remedie tegen de klimaatschade door de luchtvaart: vul de vliegtuigtank met duurzame kerosine. Maar die is er nog nauwelijks.
Dit schrijft het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift NewScientist.
Nederland is medeopsteller/ondertekenaar van deze verklaring.
Hoewel deze video erg simpel de zaken uitlegt, is de essentie over duidelijk.
Luchtvaartbranche gebruikt "jet zero"-strategie, gebaseerd op de uitvinding van luchtkastelen om de gevaarlijke emissies van de luchtvaart aan te pakken.
De vliegindustrie heeft weer een nieuwe love baby – het waterstofvliegtuig. Een ogenschijnlijke technofix voor de klimaatproblemen die de sector veroorzaakt. Maar voorlopig blijft vliegen op waterstof veel schadelijker voor het klimaat dan vliegen op fossiele kerosine.
Een onthutsend verhaal dat niet op zichzelf staat. Piloten en ander vliegtuigpersoneel worden regelmatig ziek door vervuilde lucht in de cockpit.
Nu gisteren de stikstofplannen zijn gepresenteerd, is duidelijk dat onze boeren zwaar worden getroffen. Vooralsnog als enige sector en dat is onterecht.
In een ultieme poging om klimaat en natuur te beschermen stappen mensen naar de rechter. Ook groene activisten die bij vreedzaam protest de wet overtreden betreden moedwillig het juridische domein. Deze trend illustreert de ecologische noodsituatie, zegt jurist en onderzoeker Laura Burgers.