SchipholWatchBurgers besteedden al 36.000 euro aan participatie RTHA

Hoewel de leden van de Rotterdamse vereniging BTV omgerekend al 36.000 euro aan uren besteedden aan het participatietraject, kan er in het overleg over Rotterdam Airport nauwelijks worden gesproken over echte oplossingen voor de overlast en vervuiling.

SchipholWatchLuchtvaart naar 200.000 vluchten voor eerlijke bijdrage Parijs

Om een eerlijke bijdrage te leveren aan de klimaatafspraken uit Parijs, moet het aantal vliegbewegingen in heel Nederland terug naar 200.000 per jaar. Als dat niet gebeurt, dan moeten anderen deze bijdrage extra leveren bovenop de eigen CO2-reducties: boeren, burgers, Tata, de cementindustrie en data centers. Dat is de politieke keuze die nu voorligt in Den Haag.

AD OnlineVliegtuigklagers zijn vaak maar een jaar actief, de DCMR wil weten waarom

Mensen die klagen over vliegtuigoverlast, doen dat vaak een jaar lang om daarna af te haken. Het gaat om maar liefst tweederde van de melders die contact opnemen met de DCMR, blijkt uit het jaarverslag over 2020. De Milieudienst Rijnmond gaat daarom onderzoek doen naar de beweegredenen van klagers.

TU-DelftDuurzaamheid tussen droom en realiteit: de lessen van Bruno Latour

Kent u dat gevoel? U ziet een mooie video over een handige innovatie die de wereld gaat verbeteren.

BNNVARA JoopDuizenden drones boven de stad, willen we dat?

Men denkt aan vliegende taxi’s, pakjesdrones, medische vliegmachientjes en nog veel meer rondvliegend speelgoed.

TrouwDe klimaatdoelen van de luchtvaart blijven ver weg, maar de lobby daartegen draait volop

Steun voor milieudoelen ver weg, verzet tegen maatregelen dichtbij. Zo ziet de lobbystrategie van de luchtvaart eruit, stelt een klimaatclub.

SchipholWatchMilieudefensie: Schiphol nu aan de beurt

Schiphol staat boven aan het lijstje om aangepakt te worden door Milieudefensie om zijn hoge CO2-uitstoot te reduceren. Als dat niet lukt met een goed gesprek voor het einde van dit jaar, sluit directeur Donald Pols van Milieudefensie de gang naar de rechter niet uit.

SchipholWatchNLR en TU Delft: prijs en schaalbaarheid staan alternatieve kerosine in de weg

Schiphol en andere luchtvaartbedrijven in ons land presenteren vaak de mooiste vergezichten over ‘duurzaam vliegen’. Het onderzoekscentrum NLR en de Technische Universiteit in Delft hebben de feiten op een rijtje gezet in een factsheet. Ze komen tot dezelfde conclusie als wij: technisch is er van alles mogelijk, maar prijs en schaalgrootte staan praktische inzet in de weg.

SchipholWatchRIVM hekelt geluidsberekeningen Schiphol / RTHA

Schiphol en Rotterdam The Hague Airport hanteren rekenmodellen die niet kloppen of minimaal onbegrijpelijk zijn, concludeert het RIVM.

Algemeen DagbladProvincie weigert onderzoek naar woonwijk op plek Rotterdam The Hague Airport: ‘Het is niet realistisch’

De pogingen om Rotterdam The Hague Airport te verplaatsen, lopen vooralsnog dood. De provincie is niet van plan een serieus onderzoek op te starten naar de mogelijkheden voor een andere invulling van het vliegveld, zoals woningbouw. Volgens het provinciebestuur is dat simpelweg niet realistisch.

BNNVARA JoopKLM vliegt op appelstroop

Marketingtechnisch gezien was het een zéér geslaagde actie voor Shell en KLM. Er was immers heel veel persaandacht voor de “homeopathische bijmenging” van de kerosine in een vliegtuig.

GroenLinks en 50+Eenentwintig vragen over duurzaam vliegen

Statenleden Robert Klumpes (GL) en Willem Bakx (50+) zijn zeer kritisch over de ongefundeerde propaganda rond 'duurzaam vliegen'. Zij stelden aan de voorzitter van Provinciale Staten meerdere vragen. 

Heraut Online “Elektrisch vliegen en synthetische kerosine uit CO2 zijn fabels”

Melden de heren Cees en Alfred Blokhuizen na een studie op dit onderwerp. De luchtvaart staat onder druk. Niet alleen door de pandemie, maar ook door de voortdurende roep dat het afgelopen moet zijn met al die geluidsoverlast en uitstoot van ziekteverwekkende stoffen.

Alfred Blokhuizen voormalig GroenLinksStatenlid ZHSynthetische kerosine voor de burgerluchtvaart, is dat realistisch? Nee!

Er wordt in de luchtvaartbranche wat af- en nagepraat over zogenaamde groene energie om de vliegtuigen erop te laten vliegen. Maar kan dit allemaal zomaar?

LeidsDagbladBurgerorganisaties vragen informateur Tjeenk Willink: geef luchtvaart nieuwe koers

Zes burgerorganisaties hebben informateur Tjeenk Willink en de Tweede Kamer in een brief verzocht om de luchtvaart in het coalitieakkoord een nieuwe koers te geven.