BNNVARA Joop50 Kerncentrales nodig om Schiphol op gang te houden

Een tijdje geleden publiceerde Alfred Blokhuizen  “Het sprookje van elektrisch vliegen”. Elektrisch vliegen gaat gewoon niet voor iets meer dan sportvliegtuigjes en korte afstandjes. In een NAVO rapport staat de onmogelijkheid van commerieel elektrisch vliegen uitgebreid omschreven. Minister van Nieuwenhuizen vertelde toen, na publicatie van mijn artikel, aan de Tweede Kamer eindelijk dat het inderdaad niet kan.

RijnmondGroenLinks: 'Sluit Rotterdam The Hague Airport'

Als het aan GroenLinks ligt, gaat Rotterdam The Hague Airport dicht. Dit staat in het verkiezingsprogramma waarmee de partij richting de Tweede Kamerverkiezingen in maart gaat.

GroenLinks

Sluiting RTHA verkozen tot verkiezingsonderwerp Groen Links

83% Van de GroenLinksleden stemde voor sluiting van RTHA op het congres van 23-1-2021.

RTV-Rijnmond

'Gebakken lucht'; bewonersorganisatie ziet niets in plan herverdeling luchtruim.

De nieuwe plannen van het kabinet voor de luchtvaart hoeven niet te rekenen op applaus van de bewonersorganisatie rond Rotterdam The Hague Airport. Volgens een woordvoerder zijn de ideeën net zo min te handhaven en af te rekenen als het huidige systeem. “Het is gebakken lucht.”

AD OnlineLuister Cora, we willen minder vluchten

De bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming van de aarde wordt onderschat. Tot nu toe keek de wetenschap vooral naar de uitstoot van CO2. Maar dat is slechts het topje van de gesmolten ijsberg, bleek deze week uit een studie van de Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid. Andere effecten zijn zelfs twee keer zo schadelijk voor het klimaat.

Ministerie  van Infrastructuuren WaterstaatLuchtvaartnota 2020 - 2050


Minister Cora van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) heeft alle (negatieve) kritiek over haar achterhaalde concept luchtvaartnota naast zich neergelegd en vervolgens de definitieve Luchtvaartnota 2020-2050 ingediend. Slechts een enkele cosmetische wijziging is doorgevoerd in het concept. (Internationale) voorwaarden en regelgeving rond milieu, overlast en CO2 uitstoot worden ondergeschikt gemaakt ten behoeve van de noodleidende industrie.

Luchtvaart notaConcept Luchtvaartnota nader toegelicht

Op 7 juli 2020 presenteerde de Vereniging BTV hun zienswijze op het concept Luchtvaartnota van het ministerie Van Infrastructuur en Waterstaat. In samenwerking met de heren Walter Manshanden en Leo Bus werden de diverse 'speerpunten' van de minister kritisch geanalyseerd.

SchipholWatchRotterdammers geloven niet meer in participatie

Voorzitter Alfred Blokhuizen van de Rotterdamse vereniging tegen vliegherrie is gevraagd opnieuw deel te nemen aan het participatietraject voor een nieuw luchthavenbesluit. Hij staat daar kritisch tegenover, zo meldt de website van de vereniging.

SchipholWatch‘Maak een einde aan fiscale bevoordeling luchtvaart’

Op 2 oktober schreef journalist Mark Duursma in het NRC dat de corona-crisis niet de oorzaak is van de financiële problemen van de luchtvaart, maar dat het virus wel de zwaktes heeft blootgelegd van de sector. Gastauteur Hans Schendstok is het daarmee van harte eens: “Stop de fiscale bevoorrechting van de vliegindustrie”.

TransportOnlineBTV kritisch over Participatietraject RTHA

BTV-voorzitter Alfred Blokhuizen is benaderd om deel te nemen aan het participatietraject luchthavenbesluit Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en is daar best kritisch over.

AD Online‘Luchtvaart en het debat óver de luchtvaart is sterk vervuild’

Luchtvaart is zwaar vervuilend en het debat óver de luchtvaart is vaak sterk vervuild, zegt voorzitter Alfred Blokhuizen van de vereniging BTV-RotterdamAirport. ,,Er worden trucs uitgehaald om de grote problemen te verhullen die de sector veroorzaakt voor de samenleving.’’

BNNVARA JoopLuchtvaartsector vervuilt het debat over de toekomst expres

Elektrisch vliegen op grotere schaal kan niet, grootschalig biokerosine gaat niet en synthetische kerosine is veel en veel te duur. Op waterstof vliegen is evenmin een begaanbare weg.

Nieuwbouw LandsingerlandWoonwijk voor doven?

Gemeente Lansingerland (Bergschenhoek) heeft op een zeer opmerkelijke locatie een nieuwe woonwijk vrijgegeven. Deze is alleen bewoonbaar voor mensen die volledig doof zijn.

barendrechts dagbladToename ‘klachtencijfers’ RTHA schuld bewoners?

Een opmerkelijke conclusie trekt DCMR. Of wordt dit ingefluisterd door de luchthaven?

Algemeen Dagblad, AD‘Groei Rotterdam Airport mag nieuwbouwplannen Schiedam niet in de weg zitten’

De woningbouwplannen van Schiedam mogen niet beperkt worden vanwege de groei van de luchtvaart en dan met name door de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport. Dat schrijft het Schiedamse stadsbestuur in zijn zienswijze als reactie op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050.